Najčitaniji auto portal u hrvatskoj - 300.000 čitatelja mjesečno

POWERED BY 1KLIK.HR

USPOREDNI TEST RABLJENIH: Postanite brzi za malo love!

Mali, kompaktni i s mnogo konjskih snaga: Mazda i Ford imaju snažne turbomotore koji su s vremenom postali puno dostupnijih cijena. I danas ih slobodno možemo prozvati vladarima zavoja…

usporedni-test-rabljeni-kompakt-ford-focus-st-mazda-3-mps-006-1024x671

Kazaljka brzinomjera stoji na 248 km/h. Ispod poklopca motora na visokim okretajima radi 250 KS. Ne, ne vozimo se u sportskom automobilu nego u Fordu Focusu ST – kompaktu s petorim vratima i dovoljno mjesta za malu obitelj ili velike kupnje. Ta prošla generacija Focusa je mješavina automobila za užitak i svakidašnjicu nudi više snage od Golfa GTI uz niže cijene na tržištu rabljenih. S najvišom brzinom od 240 km/h modelu iz Wolfsburga ne preostaje drugo nego osloboditi lijevi trak. Zbogom, GTI!

Međutim, jedan drugi kompakt s peorim vratima dovodi Focus u nepriliku: Mazda 3 MPS. Isti razred cijena, još više snage i ipak brži za 2 km/h – prema tvorničkim podacima Japanac ima bolji početni položaj. No, kako se s time nosi nakon nekoliko godina!?

usporedni-test-rabljeni-kompakt-ford-focus-st-mazda-3-mps-005-1024x683

Primijećeni problemi na Ford Focusu ST: primijećen potencijalni problem s ručnim mjenjačem u pojedinim slučajevima

Što nude?

Ford je u Focusu zamijenio Volvov petcilindarski motor dvolitrenim četverocilindrašem s turbopunjačem. On ne zvuči tako karakterno snažno kao prethodnik veličanstvena žamora, ali se ne mora ni skrivati. Usto poseban audiouređaj kroz čeonu stijenku prenosi u kabinu puni zvuk usisa motora. Nešto posebno.

Recarova sjedala koja su dolazila serijski čvrsto obavijaju vozača. Naglašeno oblikovane školjke sjedala nude dovoljno bočne potpore u području zdjelice i donjeg dijela leđa. Lijepo za doživljaj vozača utrka, ali prilično neudobno na dugim dionicama. Također, tko često ulazi i izlazi, ljuti se zbog debelih bočnih strana preko kojih se mora nespretno penjati.

Usporedni test nam pokazuje da se izvana Ford i Mazda uklapaju u uobičajenu sliku sportskih kompaktnih vozila: 18-inčni naplatci, markantne letvice pragova i krovni spojler. Otvorom na poklopcu motora Japanac dodatno ističe da se tu nalazi moćan pogon. Nema sumnje, s 2,3 litre turbomotor je u svojoj klasi pravi div obujma. Nedostatak – troši više: deset litara eurosupera na 100 kilometara. Ford se na testu zadovoljio s 8,1 litrom eurosupera.

usporedni-test-rabljeni-kompakt-ford-focus-st-mazda-3-mps-001-1024x683

Kako se voze?

Htjeli smo usrećiti naftne kompanije pa smo poslali kompakte na trkaću stazu da odmjere snage. Prva disciplina: sprint od nule do 100 km/h. Prema službenim podacima Mazda 3 je malo naprijed. U ovom slučaju je poslije 6,1 sekunde Japanac trebao riješiti dvoboj u svoju korist. Ma kakvi! Naše je mjerenje pokazalo 6,8 sekundi. Nasuprot tome, Ford je ispunio navedenu vrijednost do u decimalu, točno 6,5 sekundi. Pobjednik sprinta ovih sportaša u godinama: Focus ST.

Usporedba se nastavlja na testnoj stazi gdje suparnici jure zavojima. Fordov turbo četverocilindraš snagu isporučuje ugodno ravnomjerno. Ni traga metar dubokoj turbo rupi, poput one u Mazdi 3, sportski je ovjes savršeno namješten. Pronalazi pravu ravnotežu između tvrdoće i još dovoljne udobnosti. Upravljač je izravan i prenosi vozaču dobar osjećaj za cestu. Zamjerka, samo je položaj sjedenja u Focusu ostao visok.

Contidrom nedaleko Hannovera. Duljina kruga: 3800 metara. Tamo gdje Continental inače razvija i testira gume, mi smo tamo provjeravali koliko vatre još ima u Mazdi 3 MPS i Ford Focusu ST

Dojam je da se Mazda 3 napreže. Previše čvrste opruge i amortizeri skrbe za nemir u kokpitu, ali pohvale idu na utegnutosti. Sportska sjedala s tankim bočnim stranama gotovo da ne nude potporu. Usto, upravljač održava malo kontakta s cestom, doima se sintetički kao u računalnoj igrici. To umara, i na trkaćoj stazi kao i na putu za posao. Usto Mazda 3 pri velikoj brzini podupravlja u zavojima. Tada preko prednjih kotača klizi u vanjski dio zavoja i pritom uspori. To oduzima vrijeme i uvijek skriva opasnost otklizavanja sa staze.

usporedni-test-rabljeni-kompakt-ford-focus-st-mazda-3-mps-011-1024x669

Primječeni problemi na Mazdi3 MPS: Izbjegavajte “nafrizirane” izvedbe, najčešće su upravo takve imale najviše problema kod svojih vlasnika. 

Usprkos tome, za vješte je vozače brža nego da voze s uključenim ESP-om koji automatskim uključivanjem kočnice ili oduzimanjem snage motora smanjuje sklonost podupravljanju. Međutim, to košta previše vremena.

Bez elektroničke pomoći u zavojima Focus se ponaša posve drukčije. Pri brzom oduzimanju gasa javlja se reakcija promjene opterećenja. Pritom se stražnja osovina rastereti, stražnji kraj se zanosi.

To funkcionira jer je Ford stražnju osovinu namjestio vrlo meko. Za znalce velik užitak. S nešto vještine Focus zanosi kako to inače čine samo automobili sa stražnjim pogonom. Na trkaćoj stazi ta su zanošenja Focusa mamila osmijeh na lice, ali i koštala vremena. Na kraju je Mazda 3 bila dobre dvije desetinke brža.

Takve se igrarije u svakom slučaju preporučuju samo na zatvorenim dionicama i za vješte vozače. U svakodnevici ESP ostaje uključen i Focus uvijek ostaje sigurno na tragu. Veseli što nisu izgubili svoj vrckavi karakter.

usporedni-test-rabljeni-kompakt-ford-focus-st-mazda-3-mps-008-1024x683

Koliko koštaju?

Budući da je hrvatski zastupnik Forda jedno vrijeme nije imao uopće u ponudi Focus ST, ponajviše zbog premalene zainteresiranosti kupaca, danas na našem tržištu rabljenih, spomenute modele možete izbrojati na prste jedne ruke, ako i toliko. No primjerice u Njemačkoj, cijene kreću od 100.000 kuna. Serijska oprema sadrži, među ostalim, klima-uređaj, sportska sjedala Recaro, audiosustav s CD-om te 18-inčne naplatke od lakog metala u dizajnu “ST” i gume 235/40.

Za 242.400 kuna nekoć se mogla dobiti nova Mazda3 MPS, kojom se dobivala bogata oprema s grijanjem sjedala, audiosustavom s CD-om i pomoći za držanje traka. U serijskoj se opremi nalazio i navigacijski uređaj, pa za nadoplatu gotovo da nije preostalo ništa – tek metalik boja za 3176 kuna. Danas, nakon osam godina od njezinog službenog predstavljanja na salonu automobila u Ženevi, cijene u Njemačkoj kreću od 100.000 kuna, s time da već i najeftiniji modeli imaju mnogo manje prijeđenih kilometara od Focusa ST.

Zaključak

Mazda 3 MPS ekstremni je kompaktni sportaš s nepristojnim manirama. Na trkaćoj stazi dobar, ali u svakodnevnoj upotrebi nervozan i grub. Nasuprot tome, Ford Focus ST pronalazi dobru ravnotežu između prikladnosti za svakodnevicu i doživljaja trkaćeg sporta. S tim paketom snage već vožnja do trgovine pričinja veselje. Svejedno za koji se odlučite, u oba slučaja vrijedi: GTI tog doba ne može im ništa!

usporedni-test-rabljeni-kompakt-ford-focus-st-mazda-3-mps-007-1024x650

Mazda3 MPS
Motor Četverocilindarski, turbo, sprijeda poprečno
Obujam 2261 cm3
Snaga 191 kW (260 KS) pri 5500/min
Pogon Prednji pogon, šesterostupanjski mjenjač
Prtljažnik 340 – 1360 l
EU norma 9,6 l supera/100 km
Emisije CO2 224 g/km
Cijena rabljenog: od 100.000 kn (Njemačka)

 

Ford Focus ST
Motor Četverocilindarski, turbo, sprijeda poprečno
Obujam 1999 cm3
Snaga 184 kW (250 KS) pri 5500/min
Pogon Prednji pogon, šesterostupanjski mjenjač
Prtljažnik 363 – 1148 l
EU norma  7,2 l supera/100 km
Emisije CO2 169 g/km
Cijena rabljenog: od 110.000 kn (Njemačka)