Najčitaniji auto portal u hrvatskoj - 300.000 čitatelja mjesečno

POWERED BY 1KLIK.HR

STRAST: DeLorean DMC-12 gubi status ikone zbog BMW-a i8!?

DeLorean DMC-12 i BMW i8 povezuje više nego što daje naslutiti njihova tridesetogodišnja razlika u godinama.

usporedni-test-strast-brzi-automobili-bmw-i8-delorean-povratak-budućnost-hybrid-struja-002

Vrijeme je fizikalna veličina koja opisuje slijed događaja i ima ireverzibilan smjer, odnosno odvija se samo u jednom smjeru. Što se, molim lijepo, time želi reći? Pokušat ćemo prevesti: vrijeme ide uvijek prema naprijed, nikad unazad i, posljedično tome, putovati kroz vrijeme nije moguće.

Obrnuti tijek vremena moguć je samo u Hollywoodu, gdje filmaši na celuloidnoj vrpci ovjekovječuju kojekakve vremeplove.

Jedan od najfascinantnijih zagolicao nam je maštu osamdesetih godina prošlog stoljeća. DeLorean DMC-12, sportaš s krilnim vratima, u trilogiji “Povratak u budućnost” mutirao je u automobil-vremeplov. Kao pogonsku jedinicu imao je kondenzator toka, metalnu kutiju sa svjetlucavim cjevčicama.

Nema sumnje, DeLorean je bio prava filmska zvijezda. Štoviše, irski ljepotan i nije imao puno više od lijepa izgleda. Tijekom 1981. i 1982. dok se proizvodio, gotovo da nije bilo vozila na lošijem glasu. U brojne mane ubraja se i nemarna završna obrada, baš kao i prevelik krug okretanja, velika potrošnja goriva, pretvrd ovjes i težak upravljač. Usto, Renaultov peterostupanjski mjenjač nije bio dobro usklađen s neuglađenim 2.8 V6 motorom. Moramo priznati, i 1980-ih se vozilo puno bolje.

usporedni-test-strast-brzi-automobili-bmw-i8-delorean-povratak-budućnost-hybrid-struja-004

Danas bi filmski producenti za ulogu vremeplova bez sumnje izabrali BMW i8. I to ne samo zbog njegova futurističkog izgleda, nego i zbog djelića budućnosti na kotačima koju on doista ima. BMW modelom i8 pokazuje kako će biti pokretana sportska vozila u budućnosti – konvencionalnim motorom s unutarnjim izgaranjem u kombinaciji s elektromotorom postavljenim jedan na prednjoj i jedan na stražnjoj osovini. Usto, i8 određen broj kilometara može prijeći vozeći isključivo na struju – ili mu, pak, mali trocilindarski benzinski motor straga može zajamčiti ubrzanje koje ga svrstava u klasu Porschea 911.

usporedni-test-strast-brzi-automobili-bmw-i8-delorean-povratak-budućnost-hybrid-struja-001

Ono što povezuje dva sportska vozila zamisao je koja stoji u njihovoj pozadini. John DeLorean bio je vrhunski menadžer i svojedobno potpredsjednik General Motorsa, gdje je pokušao ostvariti svoju viziju: kompaktno, štedljivo i dugovječno vozilo. Ili, kako bi se to danas reklo, održivo. Međutim, GM početkom 1970-ih to nije zanimalo.

Ostalo je povijest. Frustriran, DeLorean odlazi iz GM-a i 1975. u sjevernoirskom Dunmurryju utemeljuje vlastitu tvrtku DeLorean Motor Company. Njoj talijanska dizajnerska radionica Italdesign Giugiaro dostavlja skice sportskog vozila sa središnje postavljenim motorom ili, drugim riječima, reciklirani Giugiarov dizajn Porscheova modela 928 koji je Porsche odbio. Zatim je DeLorean tražio motor. Najradije bi bio uzeo Wankelov motor iz Citroëna GS Birotor. Ali naposljetku je dobio neuglađeni 6-cilindarski PRV koji su sedamdesetih godina prošlog stoljeća zajedno razvili Peugeot, Renault i Volvo, poznat pod nazivom Europa V6, koji je štropotao i u Volvovim, Renaultovim i Peugeotovim gradskim limuzinama.

usporedni-test-strast-brzi-automobili-bmw-i8-delorean-povratak-budućnost-hybrid-struja-006

I u BMW-u su težili održivoj mobilnosti kad su prije nekoliko započeli svoj “Project i”. Hrabro su u njega uložili oko tri milijarde eura – ne znajući hoće li tržište prihvatiti takva vozila. Jer dok je njihova zamisao još sazrijevala, tražena valuta na tržištu sportskih automobila bila je snaga, snaga i opet snaga.

Unatoč tome, BMW i8 danas je jedno od najuzbudljivijih vozila koja se mogu kupiti – jer BMW je razradio zamisao do kraja. Model i8 je sljedeća generacija sportskih vozila. Lake konstrukcije od ugljikovih vlakana i potrošnje tek nešto veće od malog vozila zuji gradskim središtima isključivo na struju i time je daleko ispred svoga vremena, a čini se na neki način ipak i vremeplov. BMW i8 dolazi iz budućnosti – i to bez kondenzatora toka.

usporedni-test-strast-brzi-automobili-bmw-i8-delorean-povratak-budućnost-hybrid-struja-003

OD USPJEHA DO PROPASTI – DELOREANOVA PRIČA

John DeLorean rođen je 1925. u Detroitu. Svoju uspješnu karijeru započeo je u General Motorsu, čiji je potpredsjednik bio do odlaska iz te tvrtke. Svojedobno je radio na razvoju snažnih sportskih vozila, tzv. “muscle cars”, poput Pontiaca GTO i Firebirda. Poslije odlaska iz GM-a utemeljuje vlastitu tvrtku DeLorean Motor Company, koja od proljeća 1981. do kraja 1982. u sjevernoirskom Dunmurryju proizvodi model DMC-12. Po objavi insolventnosti američki Federalni ured za istrage (FBI) privodi ga zbog sumnje na trgovanje opojnim drogama, ali na kraju biva oslobođen sumnji. John DeLorean preminuo je 2005. godine.

DeLorean DMC-12
Motor  V6, straga uzdužno
Obujam 2849 cm3
Snaga  97 kW (132 KS) pri 5500/min
Najveći okretni moment 220 Nm pri 2750/min
Pogon stražnji/peterostupanjski mjenjač (po izboru automatski)
Najveća brzina 198 km/h
0 – 100 km/h 11 s
Spremnik goriva 35 l
D/Š/V 4216/1857/1140 mm
Prtljažnik 110 l
Težina praznog vozila  1268 kg
EU norma  oko 14,3 l S/100 km
Emisija CO2   339 g/km
Cijena novog vozila (1982.) 74.797 nekadašnjih DM 

 

BMW i8
Motor  plug-in hibrid, trocilindarski, turbo + elektromotor
Obujam 1499 cm3
Snaga  266 kW (326 KS)
Najveći okretni moment 220 Nm pri 2750/min
Pogon na sve kotače (elektromotor sprijeda)/šesterostupanjski mjenjač
Najveća brzina 250 km/h
0 – 100 km/h 4,4 s
Spremnik goriva 30 l
D/Š/V 4689/1942/1293 mm
Prtljažnik 154 l
Težina praznog vozila  1560 kg
EU norma  oko 2,1 l supera/100 km
Emisija CO2  49 g/km
Cijena novog vozila (1982.) od 126.000 eura