Žuti kvadrat kao “novo” rješenje, ili nova zamka u prometu!?

Žuti kvadrat, kako mnogi mediji pišu “novi” je prometni znak horizontalne signalizacije koji bi trebao rasteretiti prometne gužve u velikim prometnim križanjima. No žuti kvadrat niti je novost na našim cestama, niti je njegova funkcija novost u našem prometu. Novost je eventualno to da će se od sada nepoštivanje istog početi kažnjavati!

Žuti kvadrat nije nikakva novost, na raskrižju Zagrebačke avenije i ul. Milana Rešetara u Zagrebu, već se neko dulje vrijeme nalazi "žuti kvadrat"...
Žuti kvadrat nije nikakva novost, na raskrižju Zagrebačke avenije i ul. Milana Rešetara u Zagrebu, već se neko dulje vrijeme nalazi iscrtana “žuta površina”…

Iako ste zadnjih dana mogli pročitati kojekakve naslove na raznim portalima koji su se raspisali o “novom” prometnom znaku koji se “uvodi” na zagrebačke prometnice, zapravo se radi o već postojećoj signalizaciji koju ste već odavno mogli primijetiti na nekoliko lokacija u gradu (jedna od njih je npr. na raskrižju Zagrebačke avenije i ul. Milana Rešetara). Žuti kvadrat, žuta površina, budimo iskreni ista je to signalizacija, a njegov oblik definira samo raskrižje na koje se postavlja.

Primjer Žutog kvadrata i kaosa na cesti. No mi imamo rješenje i za to, i to je jedina novost koja nam dolazi.
Primjer Žutog kvadrata i kaosa na cesti. No mi imamo rješenje i za to, i to je jedina novost koja nam dolazi.

Cilj žutih površina tj. žutog kvadrata trebao bi biti jednostavan – “poboljšati protočnost vozila kroz križanje” kako nas uvjerava Mate Kraljević, savjetnik zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića. No s njime se ne slažu prometni stručnjaci Željko Marušić i Marko Šoštarić koji vjeruju da će takva signalizacija samo dodatno zbuniti vozače, i zagušiti ionako preopterećene prometnice.

Spomenuto poboljšanje protočnosti vozila kroz križanje bazira se na ideji da se vozač neovisno o zelenom semaforu ne bi smio naći unutar žute površine, ako nije sto posto siguran da će iz nje izaći bez zaustavljanja (osim u slučaju skretanja, tj. propuštanja vozila koji zadržavaju pravac, a kreću se iz suprotnog smjera). No ni tada vas ne smije “uhvatiti” crveno svijetlo na semaforu.

To ovako ideološki zvuči savršeno, no ako ste pohađali auto školu, onda se nadamo se i sjećate da ste tamo učili da se takve stvari ovako i onako ne rade bez obzira na to bio iscrtan žuti kvadrat ili ne.

Podsjetimo se prometnih pravila i jednog od ispitnih pitanja u auto školi:

Štoviše, ne samo da odavno postoji prometno pravilo i sama vozačka kultura tako nalaže, već je i propisana kazna za nepoštivanje istog. Ako je tome tako, čemu onda sve ovo pitate se? I mi smo se pitali, i došli smo do tri vrlo jednostavna zaključka.

1. Može biti napisano sto i jedno pravilo, ali Hrvatima se neke stvari jednostavno moraju nacrtati da bi ih (shvatili) počeli primjenjivati.

2. Možemo mi shvatiti kad nam se nešto nacrta, no to ne znači da ćemo se toga i pridržavati.

3. Naplaćivanje kazni od 1000 kuna od sada će se vršiti prometni redari koji će sve nadzirati putem video kamera, a žuti kvadrati su samo upozorenje da vas se na dotičnom raskrižju snima.

Sve u svemu, priča oko žutog kvadrata, a i sam njegov izgled, asocira nas na ogromnu mrežu (zamku), u koju ako slučajno stanete izvisite uhvaćeni.