Najčitaniji auto portal u hrvatskoj - 300.000 čitatelja mjesečno

POWERED BY 1KLIK.HR

Volkswagen, Škoda i korporativna politika

Dva naziva u kombinaciji s jednim od najgorih dijelova poslovanja današnjih tvrtki – pogotovo u svijetu automobila.
A evo i dokaza toj tvrdnji…

Laurin i Klement - ekipa osnivača Škode.
Laurin i Klement – ekipa osnivača Škode.

Kada su dva Václava – Laurin i Klement 1895. godine pokrenuli priču oko Škode, vjerojatno nisu mogli ni zamisliti kako će stotinjak godina kasnije tvrtku preuzeti njemački gigant, odnosno Volkswagen.
No upravo to se dogodilo s početkom novog milenija, odnosno tamo negdje 2000. godine i od tog momenta do danas, Škoda se unutar svijeta automobila doslovce vratila iz pepela.
I ne samo to, već je upravo Škoda jedna od najprodavanijih marki automobila tijekom posljednjih godina, što je pak posebno vidljivo kada je 2016. godina (konačno) završila. Naime, u 2016. godini je Škoda odradila tonu novih modela i hrpetinu zahvata na onim već poznatim modelima iz ponude, pa je fiskalna godina završena s ukupno nešto više od 1,127,000 prodanih primjeraka raznoraznih modela.
To je naravno itekako velika brojka.

Stariji pokazatelj pozitivnog trenda.
Stariji pokazatelj pozitivnog trenda.

Tijekom 2016. godine, Škoda je ostvarivala enorman rast prodaje skoro na svim tržištima, a špekuliralo se i oko konačnog početka prodaje i na nekim novim tržištima poput SAD-a i Brazila. Time bi Škoda zaokružila svijet i potvrdila kako je od prdilica s glupavim motorima, te s upitnom pouzdanošću i kvalitetom ova marka doista prešla trnovit put i postala prava zvijezda unutar auto-industrije kakvu danas poznajemo.
Samim time bismo svi zajedno očekivali da tvrtka zajedno sa svojim djelatnicima prosperira i bude hvaljena na sva usta, no kako u današnje vrijeme poslovni svijet često propuhuju neki čudnovati vjetrovi, Volkswagen je odlučio upravo suprotno.

Das korporativna politika.
Das korporativna politika.
foto: Volkswagen

Ako je za vjerovati Reutersu (a ne vidim razloga zašto ne), onda su u Volkswagenovoj grupaciji ovaj Škodin uzlet shvatili ne samo kao nešto loše, već i kao potencijalnu prijetnju glavnom liku te korporativne priče – marki Volkswagen.
Dotični je automobilski gigant potresen aferom „Dieselgate“ (o kojoj stvarno više nema nikakvog smisla pisati), te je zbog manično velikih kazni i ostalih financijskih gubitaka VW morao srezati troškove i maknuti neke od modela iz ponude (baj-baj Scirocco…šmrc). Uz taj obavezan dio priče, Volkswagen je na neki način morao i vratiti povjerenje svojih kupaca, a to se pokazalo poprilično teško – pogotovo u Americi, gdje i dan-danas nove tužbe dolaze na sudove. Dakle, ukratko, Volkswagen je proživio doista teško razdoblje i poprilično kaotična vremena, dok se Škoda kao dio grupacije u prodajnom smislu konstantno kretala uzlaznom putanjom. No umjesto da Nijemci budu zadovoljni i skaču od sreće, Škoda će tijekom nadolazećih mjeseci biti kažnjena zbog vlastitog uspjeha.

Škoda - simply Superb.
Škoda – simply Superb.
foto: Škoda

Naime, u službenim navodima prenesenim od strane Volkswagena u Reuters, izrečeno je mnogo toga. Spominju se navodi oko „superiornih ocjena od strane medija“, „iznimne profitabilnosti“, floskula poput „pojačana konkurentnost u odnosu na ostale proizvođače iz grupacije“ i slični. No na kraju je kao zaključak doneseno ovo:
„Volkswagenovi manageri i sindikati trenutno traže načine za smirivanje kompetitivnog duha od strane Škode kao partnera iz niže klase. Ideja je dio proizvodnje preseliti u Njemačku, te Češkoj marki naplaćivati više (novaca) za tehnologiju koja se unutar grupacije dijeli između proizvođača“.
Dakle, u prijevodu, radi se o svojevrsnoj kazni za uspjeh.

Ovako otprilike danas izgleda VAG-ova obiteljska slika.
Ovako otprilike danas izgleda VAG-ova obiteljska slika.

Najveća zamjerka od strane Volkswagena svodi se na „prednosti koje nisu fer“, odnosno prvenstveno na cijene rada u Češkoj. Jer dok cijena sata rada prosječnog radnika u Volkswagenu (tj. u Njemačkoj) iznosi 38.70 eura po satu (što je satnica za koju bi većina nas „Balkanaca“ pitala koga treba ubiti ili oralno zadovoljiti), u Češkoj cijena radnog sata iznosi bahato skromnih 10.10 eura po satu, odnosno nekoliko puta manje. Time naravno troškovi izrade svakog pojedinog automobila u Mladá Bolesavoj ispadaju nekoliko puta manjima od onih u Wolfsburgu, a to Volkswagenu nikako ne odgovara.
Stoga će Volkswagen unutar neke skorije budućnosti preseliti proizvodnju pojedinih Škodinih modela unutar zidova „nekih od tvornica koje rade s manjim kapacitetom“, te će od Škode uzimati više novaca za tehnologiju koju kroz modele koju Česi dijele s Nijemcima.
Time bi se (prema ideji glavnih i odgovornih ljudi na čelu VW-grupacije) trebalo „poraditi na reafirmiranju top-marke unutar grupacije, te pojačati i poboljšati prodaju svih modela iz ponude zbog nadolazećeg trenda elektrifikacije koji je u poodmaklim fazama planiranja“.

Prodaja i dalje raste...
Prodaja i dalje raste…

I što to sve skupa na kraju govori? Jednostavno – Volkswagen je zbog Škodinog itekako zamjetnog porasta prodaje sam sebi stvorio probleme. S druge strane je VW zbog varanja legislature i vrludanja oko pravila na pojedinim tržištima popušio ogromne količine novaca, te ih dobrim dijelom nastavlja gubiti iz dana u dan. S one treće pak ispada kako su se VW-ovci malčice ulijenili na lovorikama i malčice previše ozbiljno uzeli navode oko „najpoznatije“ i „najprodavanije“ marke automobila na svijetu, pa sad kažnjavaju partnere zbog uspjeha, umjesto da se posvete konkurencija izvan Wolfsburga i Njemačke. Eto nam svima stvarnog značenja za slogan “Das Auto”.
Planovi podrazumijevaju napad na tržište električnih automobila, no u toj domeni trenutno postoji samo jedan jedini vladar, a taj se naziva Tesla. Modelima i tehnologiji te tvrtke Volkswagen sa svojom aktualnom ponudom električnih modela ne može konkurirati ni pod razno i proći će još puno godina do ravnopravnog stavljanja Tesle i VW-a u sklop iste rečenice (naravno, ako se to ikada uopće i dogodi). U Volkswagenu to itekako dobro znaju, pa se u tradiciji dobrog starog korporativnog podmetanja ovo „kažnjavanje“ Škode jednostavno više isplatilo potegnuti.

...a i nove tehnologije su na pomolu.
…a i nove tehnologije su na pomolu.

Realno gledano, Volkswagenovi su modeli unutar pojedinih klasa i kategorija današnjeg svijeta automobila poprilično precijenjeni. Dizajnom već godinama ne predstavljaju ništa posebno atraktivno i pamtljivo, pa samim time tu u nepovrat odlazi onaj „wow-faktor“ koji je za automobil kao pojam izuzetno bitan. „Dieselgate“ je također napravio svoje, i te će gubitke novaca i integriteta na tržištu Volkswagen osjećati još dugi niz godina, a novi trend elektrifikacije donijet će i opake nove troškove koji nikome ne sjedaju bez problema i znoja na licu.
S druge strane Škoda dizajnom žari i pali. Novih modela ima nekoliko, a tehnologija i kvaliteta ispadaju iznimno jakim adutima njihovih današnjih modela. Nisu dosadni i bezlični, a i cijenom pucaju na kupce koji si još uvijek (većinom) mogu priuštiti novi automobil, bez da ih banke kamatare i uzimaju im organe putem rata i ovrha. Stoga je računica u Škodi jasna, pa je „prijetnja“ vrhu perjanice Volkswagenove grupacije tim jača i realnija. Zato se stvari i razvijaju na ovakav način i to zapravo jest tužno, ali nije nimalo čudno.

Nedavno je bilo i razloga za slavlje u Škodi.
Nedavno je bilo i razloga za slavlje u Škodi.

Volkswagen je s ovim potezom samo pokazao da je zapravo maćeha, a ne majka, jer posegnuti za ovakvim instrumentima unutar poslovanja možda ima opravdanja s poslovne strane, ali s one druge svi znamo zašto je do toga došlo. A Škoda se u svemu tome našla kažnjena zbog vlastitog uspjeha.
Iskreno se nadam da će se stvari ipak razvijati u nekom malo mirnijem i puno lojalnijem tonu, jer Škoda kao marka u svijetu automobila doista vrijedi i taj svijet (ma koliko se neki smijali i sprdali na račun Škode) bez ovih tvrdoglavih i upornih Čeha ne bi bio ovo što je danas.
Stoga u maniri domaćih internetskih ideja i inicijativa, možda je najbolje reći jednostavno #Škodaizdrži.

Ovaj logotip nam je stvarno sve draži.
Ovaj logotip nam je stvarno sve draži.
foto: Škoda