Toyota 2000GT i jedna mala proslava

Ako ste ikada bili fan filmova o Jamesu Bondu, onda će vam instantno biti jasno zašto je ova obljetnica važna i po čemu je ova Toyota itekako zaslužila ovaj kratki podsjetnik.

Toyota 2000GT - neponovljiv automobil.
Toyota 2000GT – neponovljiv automobil.
foto: Toyota

Za početak, ajmo malčice upaliti vremeplov filmske povijesti…
Dakle, godina je 1967. Redovi ispred kina sastoje se od hrpetine zaljubljenika u najpoznatiju špijunsku izmišljotinu Iana Fleminga, tj. njenog glavnog lika – Jamesa Bonda. Ukratko, svi željno iščekuju premijeru filma „You Only Live Twice“, tj. petog po redu filma s prokletim tajnim agentom u epicentru događanja.
Radnja filma u ovom momentu nije toliko bitna (iako Bond kao uvod odglumi vlastitu smrt i potom se vraća iz sjene negativcima pokvariti dan), ali Sean Connery, tj. prema mnogima najbolji odabir za Jamesa Bonda svih vremena itekako jest. No uz legendarnog Conneryja i svu silu događanja na srebrnom platnu tijekom odvijanja radnje ovog filma, postoji i jedna apsolutna posebnost – i to ona na četiri kotača.

Scena iz filma "You Only Live Twice".
Scena iz filma “You Only Live Twice”.

Automobil o kojem se radi nije Aston Martin. Nije ni Lotus, a bogami nije ni BMW, već Toyota. No prije nego zavirite u neku internetsku rubriku iz domene „vjerovali ili ne“, recimo samo kako je riječ o jednom od ne samo najposebnijih automobila s japanskom domovnicom, već jednog od onih koji takav pridjev imaju na globalnom planu.
Uostalom, ako do sada nikada niste čuli za Toyotu 2000GT, onda je možda bolje da se posvetite izradi kipova od plastelina ili dekupažirate stolice po kući, jer u tom slučaju automobili i njihova povijest nisu ono što vas zapravo interesira.

…nazad na temu…

Iako linijom podsjeća na Jaguar E-Type, zamjerki nema.
Iako linijom podsjeća na Jaguar E-Type, zamjerki nema.
foto: Bonhams

Iako je Toyota 2000GT predstavljena 1965. godine na salonu automobila u Tokyu, ovo je drugo predstavljanje mnogima ispalo bitnije. Zašto? Jednostavno zato što je nakon predstavljanja prelijepog coupéa na prostoru gore spomenutog salona automobila u sklopu ovog drugog i po mnogočemu glamuroznijeg i pamtljivijeg predstavljanja svijetu, Toyota prezentirala Roadster-verziju tog već ionako predivnog automobila.
Doduše, Toyota 2000GT bez krova bila je zapravo više trik, nego stvarni automobil, ali to u ovom momentu nije važno. Ono što pak jest svodi se na postojanje ukupno dva primjerka ovog automobila, što ovu Toyotu čini jednim od najraritetnijih automobila svih vremena.

Sama priča oko karoserije ide ovako: Sean Connery nije nizak čovjek i kada je Toyota dogovorila suradnju s tvrtkom EON Productions, ispostavilo se kako James Bond fizički ne stane u automobil koji bi trebao vozikati unaokolo tijekom trajanja filma. Stoga su se lukavi Japanci dosjetili prepraviti svoj predivan coupé i od njega napraviti Roadster – i to u samo dva primjerka, te isključivo za potrebe snimanja filma.
Stoga ova Toyota zapravo tehnički i nije serijski automobil, već svojevrstan presedan. Ali kakav presedan…

Motor je neovisno o karoseriji bio pravi dragulj.
Motor je neovisno o karoseriji bio pravi dragulj.
foto: Bonhams

Što se same baze tiče, Toyota 2000GT nije samo ljepotica iz nekih prošlih vremena. Dapače, izuzev bezvremenskog dizajna, ova se Toyota krajem šezdesetih isticala i plodom suradnje Toyote i Yamahe, u sklopu koje je nastao briljantan i izuzetno sposoban motor.
Dotični nije imao nikakve Turbo-punjače i slična respiratorna pomagala, već je sam po sebi iz šest cilindara i ukupne zapremine od dvije litre izvlačio nekih 150 konja. To prema današnjim standardima nije nikakva brojka, jer danas prosječna Opel Astra toliko konja nudi pod poklopcem motora, ali u to je vrijeme ta brojka bila sasvim respektabilna – tim više što je s tim motorom pod haubom Toyota 2000GT bila u stanju potegnuti do nekih 220 kilometara na sat, a to pak ni danas nije baš mala brzina.
Uglavnom, uz „plemeniti“ dizajn i iznimno sposoban motor, ova je Toyota u svoje vrijeme ponudila jedan od najljepših i najudobnijih interijera kojima je svijet sportskih automobila ikada svjedočio, pa je sve zajedno na hrpi doista označilo jedan apsolutan dragulj iz zemlje izlazećeg sunca.

Ovakvih interijera danas nema...
Ovakvih interijera danas nema…
foto: Bonhams

Tijekom samo nekoliko godina proizvodnje, Toyota je proizvela ukupno 351 primjerak ovog modela, pa zbog toga nimalo ne čudi kako pojedini primjerci na aukcijama diljem svijeta postižu cijene od pola milijuna dolara na više. Najskuplji primjerak koji je do sada prodan privatnom kolekcionaru postigao je cijenu od nekih milijun i sitno dolara, s time da roadster-verzija nikada niti nije pristupila aukciji.
Da jest, s obzirom na ono što ovaj automobil sam po sebi predstavlja, te zbog dodatnog „wow-faktora“ koji mu je donio James Bond za volanom, za pretpostaviti je kako bi se vrijednost još višestruko povećala, ali to je sad već stvar špekulacija.
Ono najbitnije u cijeloj priči jest to da Toyota 2000GT krasi stranice povijesnih knjiga posvećenih automobilima, te da se tu i tamo pojavi neki živući primjerak koji nekolicina sretnika ima prilike fotografirati.

Kada riječi postanu suvišne...
Kada riječi postanu suvišne…

…a nama koji ovaj automobil nismo imali sreće provozati vrijedi tek tu i tamo baciti pogled na ovaj legendaran film, te potom u snovima izrezati Conneryja i kraj Akiko Wakabayashi tijekom natjeravanja sa zločestim likovima iz filma montirati sebe.
Možda to mnoge neće zadovoljiti, ali kad nam je Toyota s modelom 2000GT dala materijala za snove, nekako se čini da ih ima smisla odsanjati.
…a do tada vrijedi reći tek お誕生日おめでとうございます ili jednostavno sretan rođendan jednom od najljepših automobila svih vremena.

Toyotin pozdrav iz nekih minulih vremena.
Toyotin pozdrav iz nekih minulih vremena.
foto: Bonhams