Sretna vam Nova 1991. godina – 4. dio

Nakon dosadašnja tri dijela odlučili smo napraviti pauzu i danas, tj. na dan u kojem polagano ispraćamo ovu godinu objaviti posljednji dio liste noviteta koji nas očekuju u vječnoj 1991. godini.
Pa krenimo…

Na redu su Amerika i Južna Koreja...
Na redu su Amerika i Južna Koreja…
foto: Automobili.hr (montaža)

Amerika:

Ford Crown Victoria - pandan Golfu u domeni policije.
Ford Crown Victoria – pandan Golfu u domeni policije.

Ford Crown Victoria
Iako u našim krajevima za ovaj automobil baš i nećete čuti, svejedno se radi o Fordovom modelu koji je već u ovom momentu pobijedio na natječaju za vladine agencije. To u prijevodu znači da ovaj sveamerički Ford kreće na posao prvenstveno kao policijski automobil, a onda i službeno vozilo ostatka američkih službi rada, reda i discipline.
Pod poklopcem motora je Windsor V8 koji je Ford u pravilu inicijalno namijenio za upotrebu u Lincolnovim modelima. Riječ je o klasičnom SOHC-motoru s osam cilindara, 4,6 litara zapremine i nekih dvjestotinjak konjskih snaga. Mjenjački sklop je (naravno) automatski i broji četiri brzine, dok je šasija bazirana na Fordovoj „Panther“ platformi, što u prijevodu za nas unutar granica „starog kontinenta“ ne znači baš puno.
Radi se o još jednom u nizu tipično američkih automobila s ovjesom baziranim na pudingu, upravljačkim sklopom koji definira nezainteresiranost prema skretanju, te ovećim dimenzijama zbog kojih ovaj automobil u Europi nikada neće steći popularnost kakvu dobiva u SAD-u.
Uglavnom, Ford Crown Victoria je na ovim prostorima poprilično nebitan automobil. Ali s obzirom na ulogu koju će ova američka limuzina imati idućih pet godina, reklo bi se da je Crown Vic (kako ga već sada od milja nazivaju u Americi) ipak zanimljiviji službeni automobil od npr. Golfova u kakvima se voze ovdašnji dečki u plavom.

GMC Typhoon - Ferrari s grbom i američkom putovnicom.
GMC Typhoon – Ferrari s grbom i američkom putovnicom.

GMC Typhoon
Jedna od novijih američkih klasifikacija automobila naziva se SUV. Ta skraćenica označava tzv. „Sports Utility Vehicle“, a u prijevodu znači kastriranog terenca s poremećajem osobnosti.
SUV-modeli su popriličan novitet, ali se ovih godina predviđa ekspanzija na američkom tržištu, jer potražnje za visokim i nezgrapnim automobilima na tom kontinentu nimalo ne fali. Stoga se proizvođači malo pomalo orijentiraju upravo prema takvim modelima i sve čemu se možemo nadati jest da sva ta novokomponirana SUV-manija neće zauzeti bitan dio tržišta u Europi.
GMC je u toj novoj niši svijeta automobila ponudio nešto zanimljivo – automobil koji svojim kockastim izgledom podsjeća na spore i aljkavo-ubrzavajuće terence, ali performansama prijeti ponajboljim sportskim automobilima na svijetu.
Motor je uobličen u 4,3-litreni V6, koji u kombinaciji s Turbo-punjačem razvija itekako interesantnih 280 konjskih snaga. Pogon je na sve kotače, pa time ovaj kockasti Amerikanac na podlogu itekako zna i umije prenijeti snagu.
Inicijalna testiranja najavljivala su nekih 6,2 sekunde od nule do stotinu kilometara na sat, ali gotov će automobil ubrzavati još uvjerljivije, tj. za 5,2 sekunde i time prijetiti višestruko skupljim i razvikanijim automobilima poput Corvette i Nissana 300ZX.
Što se opreme tiče, sve je tipično američki. Samim time ništa neće nedostajati i svaka će stavka biti na svom mjestu u sklopu popisa standardne opreme. To u prijevodu znači servo-volan, klima-uređaj, radio-kasetofon, ali i mnoge druge stavke koje se na prostorima Europe itekako naplaćuju.
Pa iako ovaj novi SUV-trend u pravilu ne razumijemo, nekako se potajice ipak nadamo da bi se pokoji primjerak Typhoona mogao pojaviti i u našim krajevima. U crnoj boji, naravno.

Dodge Stealth - Turbo Amerikanac s japanskom rodovnicom.
Dodge Stealth – Turbo Amerikanac s japanskom rodovnicom.

Dodge
Ovaj pripadnik sveameričke automobilističke scene u 1991. godini ostaje manje-više pragmatičan. Novi modeli još uvijek nisu ni na pomolu, već se radi na oplemenjivanju pojedinih dijelova već poznatih modela iz ponude. Također vrijedi spomenuti kako su poveznice s Mitsubishijem i dalje itekako aktualne, pa samim time možemo očekivati da će pojedini segmenti ponude ovog proizvođača ispasti zanimljivim konkurentima na tržištu.
Stoga je možda najbolje spomenuti Dodge Stealth, koji se samim svojim postojanjem naslanja na Mitsubishi i model 3000GT (odnosno GTO). Dotični automobil izuzev tek nekoliko dizajnerskih zahvata skoro ničime ne odudara od svog japanskog brata, pa o motoru, dizajnu i performansama nema smisla puno pisati. No marketing će za ovaj automobil odigrati veliku ulogu i tijekom idućih mjeseci voditi glavnu riječ, jer je upravo Dodge Stealth jedan od kandidata za automobil u kojem će „Bandit“ bježati policajcima u Texasu i time oživjeti kultni film „Smokey and the Bandit“ koji tu i tamo imamo prilike vidjeti na reprizama i filmskim maratonima.

Pontiac Firebird Trans Am GTA - pretjerano dug naziv za jedan automobil.
Pontiac Firebird Trans Am GTA – pretjerano dug naziv za jedan automobil.
foto: Pontiac (GM)

General Motors
Kao korporacija, GM ove godine stagnira s novim modelima. Umjesto sve sile noviteta, ova se američka grdosija posvetila reviziji nekih aktualnih, pa će Amerikanci imati itekako u čemu uživati.
Chevrolet na tržište planira izbaciti revidirane, ojačane i bogatije opremljene varijacije na temu modela Camaro i Corvette. Oba bi modela trebala doživjeti nekolicinu vrlo interesantnih zahvata, ali i pokušati parirati ostatku svijeta u domenama performansi i vozačkog uživanja.
Chevrolet Camaro dobiva bolji sustav ubrizgavanja goriva, te dodatnu injekciju snage, pa će s 245 konja imati čime pridobiti nove kupce. S druge strane Corvette kao model odlazi na reviziju ovjesa u Lotus, pa će se u svojoj najjačoj izvedenici pod nazivom ZR-1 moći pohvaliti s čak 385 konja i upotrebljivim ovjesom koji će svu tu snagu moći prenijeti na cestu i tamo je zadržati.
Pontiac će u 1991. godini i dalje o(p)stati sa svojom „sportskom“ filozofijom. To u prijevodu znači da će motori iz ponude ostati manje-više isti, ali dobra je vijest da GTA-verzija modela uskoro stiže na tržište sa svim svojim vrlinama i pokojom manom.
Time će GM pojačati svoju ponudu u domeni sportskih automobila, pa će se među njima zasigurno koji primjerak zalomiti i u lijepoj našoj.
Od ostatka ponude modela ove globalno poznate korporacije bit će tu popriličan broj smiješnih i neuglednih limuzina. Cadillac sprema „iznenađenje“ već iduće godine, a mi se na ovim prostorima oko svega toga ne trebamo zamarati, kad iza deves´prve ionako ne postoji vremenski tijek.

Južna Koreja:

Daewoo Tico - za sve one kojima je pegla dosadila.
Daewoo Tico – za sve one kojima je pegla dosadila.
foto: Daewoo

Daewoo Tico
Južna Koreja, Rumunjska, Uzbekistan, Poljska…sve su to države u kojima će se pod raznoraznim sloganima prodavati jedan od najmanjih automobila na svijetu.
Daewoo Tico stići će i u naše krajeve i također će se pokušati nametnuti kao sila u segmentu mini-gradskih prometala, pa je za pretpostaviti kako će pojavu ovog automobila na našem tržištu također popratiti neki priglupi slogan. Npr. „Baci peglu, kupi Tico“ čini se prikladnim.
Riječ je o automobilu koji podrazumijeva mnoštvo umanjenica – od 3,3 metara duge karoserije, preko 0,8 litara zapremine motora s tri cilindra i 48 konjskih snaga, pa sve do 680 kilograma ukupne mase praznog vozila.
Oprema je također dio te priče o umanjenicama, jer izuzev volana, sjedala i četiri kotača kupcima na raspolaganju nije praktički ništa. No to kupcima ovog malenog gradskog prometala ne bi trebalo nimalo smetati.
Dapače, prema najavama od strane proizvođača, oveći kontingent Tica odlazi u Južnu Ameriku, odnosno konkretno u Peru, gdje je za ovim automobilom već od prvih najava krenula prava pomama među taksistima. Ali u ostatku svijeta Daewoo svoj model Tico ne planira orijentirati prema javnim službama i privatnim poduzetnicima, već prema klasičnim kupcima kojima luksuz nije bitna stavka za prelaženje puta od točke A do točke B.
Uglavnom, radi se o automobilu koji je idejom u biti japanski, potpisom tvrtke korejski, dok je u smislu proizvodnje riječ o globalnom pothvatu koji će se zasigurno isplatiti.
Sad još samo čekamo da i domaći zastupnici počnu s uvozom, a tada nas zasigurno očekuju zanimljive marketinške kampanje s kojima će se ovaj maleni korejski automobil pokušati uvaliti domaćim kupcima.

I eto…ovim pregledom ponude iz Južne Koreje i Amerike stigli smo i do kraja naše ideje oko čestitanja Nove nam 1991. godine svim Hrvatima – ma gdje bili.
Nadamo se da će vam Nova deves´prva biti bolja od stare, ali i da će kad-tad ova sviščeva godina prestati, te da 1992. neće ostati tek daleki i nedosanjani san.
Mir s vama.
Osoblje i prijatelji.

Slika sve govori.
Slika sve govori.