Raste li interes za modernim klasicima?
Sudeći prema prvoj većoj ovogodišnjoj aukciji, reklo bi se da raste – pogotovo u segmentu trkaćih automobila iz osamdesetih.
Iako u Hrvatskoj praktički da i nema aukcija na kojima se prodaju automobili (s time da one namještene i namijenjene „odlikašima“, te organizirane od strane MUP-a ne računam), u bijelom su svijetu takvi eventi sasvim normalna pojava.
Dapače, kroz aukcije se s jedne strane čuvaju vrijednosti vezane uz svijet automobila, dok se s druge strane bogatijim konzumentima Viagre starijeg datuma proizvodnje tako izuzev donjih ekstremiteta diže i ego. Dakle aukcije automobila su zapravo super, kako god ih okrenuli.
Prošla je aukcijska godina bila rekordna u smislu količine novaca koja se potrošila na automobile, te je Ferrari (i opet) uvjerljivo najcjenjenija marka automobila na svijetu.
To između ostalog dokazuje devet Ferrarijevih modela od ukupno deset najskupljih automobila koji su se prodali na aukcijama diljem svijeta tijekom 204. godine, s time da vrijedi posebno istaknuti kako je Ferrari 250 GTO (i opet) najpoželjniji kolekcionarski automobil na svijetu.
Na cijene pojedinih modela mi se najiskrenije ne da trošiti bitove i bajtove unutar ovog teksta, jer koliko god da su aukcije odlična stvar, toliko me i dalje fascinira ljudska opsesija vezana uz kupnju povijesti na ovaj ili onaj način.
Paralelno s time sam i mišljenja da je na svijetu previše jada i bijede, da bi potrošnja desetaka milijuna Eura za samo jedan automobil na bilo koji način mogla biti opravdana, no to je već jedan sasvim drugi „par rukava“, pa je najbolje da se vratim na temu.
Krajem ožujka je održana 73. po redu aukcija za članove renomiranog auto-kluba Goodwood.
Dotična je aukcija bila provedena od strane isto tako renomirane aukcijske kuće Bonhams, te je na prostoru aukcije kolekcionarima na nadmetanju ponuđena nekolicina hvale vrijednih automobila.
Uglavnom, vrijedi spomenuti Shelby GT350 iz 1965. godine, nekolicinu primjeraka Jaguara E-Type (od kojih su S1 i S2 postizali sasvim pristojne cijene), te Renault 5 Turbo, Ferrari 412 GT, Lister XJ-S System III i Audi Sport Quattro iz 1985. godine, tj. redom nekolicinu automobila iz osamdesetih godina prošlog stoljeća.
Samim time vrijedi zaključak kako je interes prema ovim „youngtimerima“ i modernim klasicima zapravo narastao, što pak znači obećavajuću godinu za sve one kolekcionare koji se pokojeg modela iz tih kičastih vremena želi „riješiti“.
Zapravo se u ponudi na ovoj relativno maloj aukciji moglo naći svega i svačega, no onaj najzanimljiviji dio prodanih automobila svodi se na nekolicinu Rally-modela koji su žarili i palili prljavim stazama diljem svijeta unutar sezona tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća.
Tako se npr. na popisu ove aukcije našao Audi Quattro iz 1982. godine, s kojim su H. Mikkola i A. Hertz za Audi osvojili konstruktorsku titulu u 1982. godini, a tu su još i Volvo 242 Turbo Rally iz 1983. godine, zatim BMW 3.0 CSL (odnosno „Batmobile“) iz 1972. godine, te Ford Escort RS-1800, s kojim su P. Airikkala, R. Clark, B. Waldegard i A. Vatanen za tim Davida Suttona konkurenciji „uzimali mjeru“ tijekom 1975. godine.
Dakle od trkaćih legendi u sklopu ove je aukcije bilo je prisutno dosta toga.
Od postignutih cijena vrijedi istaknuti trkaći Audi Quattro, koji je postigao cijenu od nekih 250,000 funti, te gore spomenuti multi-funkcionalni primjerak Escorta RS-1800, koji je postigao sijenu od 85,500 funti, dok od tvorničkih primjeraka koji nikada nisu bili na stazi vrijedi spomenuti Aston Martin DB4 (Series IV), koji je „otišao“ za 265.000 funti, te Audi Sport Quattro (SWB), koji je postigao ukupnu cijenu od 267,000 funti.
Uglavnom, od ukupno 67 automobila koji su se na ovoj aukciji pojavili na prodaju, malo je reći da su samo neki bili interesantni, jer s obzirom na službene informacije i fotografije ispada kako je i ova aukcija sadržavala velik broj automobila zbog kojih auto-entuzijasti i dan.-danas gube tjelesne tekućine.
Zato usprkos svim negativnim konotacijama vezanim uz pojam aukcije dotične ipak volim.
A vi?