Je li doista potrebno grijati motor automobila prije vožnje, ili je to kardinalna pogreška?

Donosimo jednu zanimljivu temu o grijanju motora prije no što krenete u vožnju – Je li ono zaista potrebno i hoće li zaista grijanje motora oštetiti cilindre vašeg automobila?

Pokazivač temperature rashladne tekućine
Pokazivač temperature “motora”

Velika većina ljudi tijekom zimskih mjeseci i temperatura ispod nule, prije no što krene ujutro na posao upali svoj auto dijelom zbog zagrijavanja motora, a dijelom zbog zagrijavanja kabine, odmrzavanja stakala itd. Jason Fenske, Youtuber s kanala Engineering Explained tvrdi da je zagrijavanje motora prije vožnje glupost i da ovako nešto treba izbjegavati pod svaku cijenu ako ne želite da se cilindri motora oštete. Fenske je inače po zanimanju inženjer strojarstva i ima seriju objavljenih videa u kojima na više manje uspješan način objašnjava način funkcioniranja automobila.

Fenske objašnjava svoju teoriju

Fenske svoj stav objašnjava sporijim isparavanjem goriva pri manjim temperaturama zraka što dovodi do toga da ECU automobila dodaje više goriva u mješavinu kako bi se motor što prije zagrijao. Međutim, Fenske tu vidi problem. Velika količina goriva u cilindru dovodi do ispiranja stijenka cilindra što može dovesti do njegovog oštećenja. Ovaj problematični proces se događa samo onda kad je automobil hladan, a prestaje nakon što se zagrije na nekoliko stupnja celzija. Prema tvrdnjama, ulje servo volana će se isto tako brže zagrijati ako cirkulira kroz sustav, a čekanje nekoliko minuta da se zagrije i ne micanje volana ne pridonosi zagrijavanju.

Višak goriva ispire stijenke cilindra

Sljedeći savjet nekih „stručnjaka“ za nopopečene vozače i one koji nisu prekaljeni majstori tehnike je taj da motor ne opterećujete prevelikim gasom sve dok ne postigne radnu temperaturu jer ako to činite motor izlažete velikom stresu. Dakle, treba pričekati maksimalno 30etak sekundi prije kretanja, ali ne i cijelu vječnost. Praksa grijanja motora seže u 80-te godine kad je večina automobila imala rasplinjač ilitiga po naške karburator, ali razvojem elektroničkog ubrizgavanja goriva dugo zagrijavanje motora više nije nužno.

Oštećenje koje može nastati

S druge strane, neki od „stručnjaka“ tvrde da je zagrijavanje motora nužno, ali opet ne pretjerano jer ulje pri niskim temperaturama ima drugačija svojstva no što ima kad je zagrijano, a motor prema njima u vremenu ne zagrijanog ulja gotovo radi bez podmazivanja. Razlog tome je pumpa ulja koja ima problem pumpanja zbog velike gustoće pa ne može raditi onako kako bi trebala.

gemišt ulja i goriva nikako nije dobar za motor

Dakle, na koncu konca zagrijavati motor da, ali ne predugo. U krajnjoj liniji ako želite topli auto, a ne želite da on strada, nabavite webasto grijanje.