Jaguar kao nešto (i opet) sasvim posebno

Tijekom godina se resto-mod filozofija proširila na puno strana. Neki od projekata stvarno odskaču od drugih, te stoga ovu svojevrsnu fuziju klasike i moderne tehnologije vrijedi obožavati. No ipak se tu i tamo pojavi automobil koji ovu u modernizacije klasičnih modela ne prati baš u potpunosti, ali od kojeg svejedno bez problema već na prvi pogled zastane dah. Pa eto…u maniri tih poželjnih kardioloških problema stiže i jedan Jaguar.

Je li i vama ovaj Jaguar uljepšao dan?
Je li i vama ovaj Jaguar uljepšao dan?
foto: Carlex Design

Jaguar XJS – za neke polje apsolutne elegancije, za neke druge opis nekih drugačijih vremena, a za neke treće razlog za neprospavane noći i financijska zaduživanja zbog kvarova. Ovaj je automobil još od sedamdesetih godina prošlog stoljeća za Jaguar označio nastavak tradicije koja podrazumijeva performanse, udobnost i apsolutnu eleganciju, te je kao takav ovaj model oko sebe skupio kult obožavatelja.

Znači li XJS skraćenicu za vječnu eleganciju?
Znači li XJS skraćenicu za vječnu eleganciju?
foto: Jaguar

Proizvodni vijek od preko dvadeset godina uz XJS je vezao puno toga pozitivnog i zanimljivog, ali je zbog Jaguarovih poslovnih eskapada i sporadičnih propadanja i ovaj model na momente jako patio. Kvarovi su bili izuzetno česti i skupi, a u nekim je vremenskim periodima i kvaliteta izrade bila izuzetno problematična – isto kao i završna obrada.
Posljednje godine za XJS bile su poprilično mučne, jer je usprkos sporadičnim redizajnima i transplantatima u obliku jačih motora s više performansi, ovaj model jednostavno izgledao staro i zbog toga je prodaja konstantno padala. No usprkos tome postoje oni kojima je Jaguar XJS zakon, ustav i deklaracija neovisnosti u jednom i to je sasvim u redu.

Ovako su izgledali posljednji primjerci XJS-a.
Ovako su izgledali posljednji primjerci XJS-a.
foto: Jaguar

Danas je XJS tek rado viđen gost na aukcijama i na eventima „revival“ ideologije. Trkaće verzije koje su sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća doslovce decimirale konkurenciju poput BMW-a i Alfa Romea bile su toliko brze da je ovaj trkaći Jaguar ubrzo postao ikonom ETCC-a (European Touring Car Championship), a 5,3-litarski V12-motor ispao je jednim od najkvalitetnijih, najjačih i najtrajnijih trkaćih motora tog vremena. To je je Tom Walkinshaw skupa s Jaguarom po tko zna koji puta oživio slavu i izvrsnost iz nekih prošlih vremena, pa u domeni utrkivanja ovaj automobil itekako vrijedi spomenuti.

XJS je bio prava zvijer na stazi.
XJS je bio prava zvijer na stazi.
foto: Jaguar

Dakle voljeli ga ili ne, Jaguar XJS je definitivno jedan poseban automobil. No svaki takav model ima i svoju povijest, tj. nešto iz čega je izrastao. A ta se povijest za XJS svodi na puno manje poznati Jaguar XJ-C, odnosno XJ Coupé.

XJ-C kao prethodnik XJS-a.
XJ-C kao prethodnik XJS-a.
foto: Jaguar

Jaguar XJ-C jedan je od onih automobila za koje u današnje vrijeme tek malobrojni znaju. Razloga tome ima puno, ali jedan od najbitnijih svodi se na činjenicu koja kaže da je tijekom životnog ciklusa ove izvedenice modela XJ proizvedeno tek nešto više od 10,000 primjeraka.
Prvi je primjerak svoju premijeru doživio 1973. godine na salonu automobila u Londonu, ali se zbog raznoraznih većih i manjih problema inicijalno pojavljivanje na tržištu dogodilo tek dvije godine kasnije.
Baza ovog automobila donirana je iz model XJ s kraćim međuosovinskim razmakom, čime je XJ-C ispao nešto kompaktniji i apsolutno lijep za gledati.

Raste trava zelena...
Raste trava zelena…
foto: Jaguar

S obzirom na kratak životni vijek, po ovom se Jaguarovom modelu nije puno pimplalo. Od početka proizvodnje 1975. godine, pa sve do kraja 1978. godine, kada je proizveden posljednji primjerak, kupcima su na raspolaganju bila tek dva motora. Jedan je imao šest cilindara i 4,2 litre zapremine, dok je onaj drugi raspolagao sa zapreminom od 5,3 litre i dvanaest cilindara složenih u slovo V. Snaga nije bila nešto oko čega bi se bilo tko (čak i tada) trebao raspametiti, ali je usprkos svemu ovaj automobil izuzetno dobro prihvaćen. Stoga je prava šteta da primjeraka ovog automobila nije bilo više, no možda u tome i leži dio posebnosti vezanih uz XJ-C – pogotovo ako se pita današnje kolekcionare koji su sretni poput debelih klinaca u slastičarnici kada u svoje garaže ugrabe neki od primjeraka.

Predivan je, zar ne?!
Predivan je, zar ne?!
foto: Carlex Design

Jedan od najposebnijih primjeraka ovog poprilično rijetkog modela nedavno je izašao iz tvrtke Carlex Design. Automobil je u privatnom vlasništvu, te mu je bila potrebna restauracija interijera, pa kako se tvrtka Carlex Design tim dijelom primarno bavi, nije nikakvo čudo da je posao povjeren upravo njima.
Iako se ne radi o projektu koji u stopu prati resto-mod filozofiju, ovaj je Jaguar XJ-C i dalje savršen spoj klasike s nekolicinom dodataka iz moderni(ji)h vremena.
Projektu se od početka pristupilo „u rukavicama“, pa umjesto raznoraznih proširenja, izobličenih optičkih dodataka i ogromnih kotača, ovaj Jaguar i dalje slijedi eleganciju koju mu je već u startu podarila tvornica.

Na interijeru se doista poradilo...
Na interijeru se doista poradilo…
foto: Carlex Design

Izvana je ovaj XJ-C zadržao sve one bitne komponente koje ga čine bezvremenskim strojem s Jaguarovim potpisom. Promijenjena je tek boja automobila, te kotači nešto većih dimenzija i drugačijeg dezena, dok je ostatak automobila manje-više identičan originalu.
Naravno da se uz šire i veće kotače poigralo i s ovjesom koji je u sklopu ovog projekta prošao kuru modernizacije. Zbog toga ovaj XJ-C ne djeluje zdepasto i visoko, već upravo onako kako jedan ovakav automobil treba djelovati – apsolutno elegantno uz tek laganu primjesu agresivnosti.
Uglavnom, što se eksterijera tiče, ovaj bi se automobil mogao koristiti kao praktična potvrda teorije „manje je više“, jer je usprkos tek malobrojnim preinakama jednostavno savršen.

Ah ti detalji...
Ah ti detalji…
foto: Carlex Design

Interijer ovog automobila također je doživio tek minorne preinake, no tvrtka Carlex Design je i u tom minimalizmu pronašla način da XJ-C izgleda itekako posebno.
Za razliku od nekih njihovih rubno-ukusnih projekata, ovaj je Jaguar stilizirano savršenstvo, jer se ni u čemu nije pretjerivalo. OK, možda su drveni umetci mogli izgledati prirodnije, te se moglo još malčice poraditi i na kromiranju nekih detalja interijera, no u globalu ovaj Jaguar i u tom dijelu izgleda fantastično.
Sjedala nemaju neke čudnovate uzorke, volan je ostao u klasičnom izdanju, a paneli vrata i centralni greben tek su malčice približeni nekim modernijim vremenima. Time je vidljivo da su djelatnici tvrtke znali kako pristupiti ovom legendarnom Jaguarovom modelu, pa je za pretpostaviti kako je vlasnik ovog automobila presretan zbog učinjenog posla.