Audi i „pa-pa“ generičkom dizajnu

Eto, i do toga je (konačno) došlo…

Audi i logotip koji svi dobro poznajemo.
Audi i logotip koji svi dobro poznajemo.

Audi – ta divna i predivna tvrtka u sklopu V.A.G. grupacije koja već desetljećima fascinira zaljubljenike u svijet automobila diljem svijeta. Tvrtka bez koje čak i naši saborski zastupnici, raznorazni ministri i ostali pripadnici političkog svijeta, nerada i nebrige (najvjerojatnije) ne bi znali definirati pojam automobila, te jedna od onih s kojima vlasnici pojedinih modela uporno pokušavaju istaknuti vlastiti status – bili toga svjesni ili ne.
Audi je u svijet automobila često unosio revolucionarne ideje i promjene, a što je najbolje od svega, velik broj zaljubljenika u svijet automobila na sam spomen ove marke zna koje i na kojim poljima. Time je status ove marke unutar konkurencije često opisivan u superlativima, te upravo ova marka iz Ingolstadta danas dobrim dijelom definira poimanje tzv. „premium segmenta“ svijeta automobila.
Uglavnom, riječ je o jednom od najpamtljivijih i najpoznatijih proizvođača automobila na svijetu i to nije tek puka pretpostavka ili iskazivanje polja afiniteta, već činjenično stanje.

Treba li nekoga podsjećati na Audi i Rally?
Treba li nekoga podsjećati na Audi i Rally?
foto: Audi

Prije nekoliko godina je svijet automobila odjednom shvatio da je „brending“ jedna apsolutno super stvar. No mnogi su proizvođači automobila tom nasilnom ideologijom sličnosti zapravo djelovali poput fotokopiraonica. A upravo je Audi bio jedan od predvodnika te ideologije, te je na tržište iz godine u godinu i iz klase u klasu plasirao sve sličnije automobile.
Tome u prilog idu mnogi modeli s početnom slovom A i zapravo nikome nije bilo jasno zašto Audi za dizajn svojih modela koristi fotokopirni uređaj umjesto dizajnera. No kada su se takvom pristupu priklonili i ostali proizvođači automobila, ni Audijevim modelima taj generički pristup više nitko nije zamjerao.
…i tako do danas kada se najavljuju neka nova vremena za ovu slavnu marku.

Znate li koji je koji model?
Znate li koji je koji model?
foto: Audi

Naime, u kratkom intervjuu za renomirani magazin AutoCar, g. Rupert Stadler je kao glavni izvršni direktor tvrtke izjavio nešto što već i vrapci na granama znaju:
„Ovaj proces ponavljanja je korišten kako bi Audi bio prepoznatljiviji na novijim tržištima, te unutar onih u nastajanju poput Kine. Sada smo dobro poznati u Kini, možemo početi mijenjati ovu filozofiju i svaki od modela orijentirati prema zasebnom dizajnerskom izričaju, što je i plan napraviti unutar idućih nekoliko godina“.
Audijev šef odjela dizajna g. Marc Lichte se s gore navedenim gospodinom itekako slaže. To svoje slaganje potvrđuje izjavom „Svjesni smo da sada postoji mjesto za veću razliku u dizajnerskom jeziku. Budući da se naši automobili unutar generacije nalaze u životnim ciklusima od najmanje šest godina, u današnjem svijetu mislim da bi svaki model trebao imati svoj dizajn. Time bi izuzev originalnog i zanimljivog izričaja sam vijek svakog pojedinog modela na tržištu mogao biti i produžen, a to je u svakom slučaju pozitivan pomak“.

Klonovi napadaju.
Klonovi napadaju.
foto: Audi

Dakle, ako sam dobro shvatio, tzv. „cookie cut“ dizajnerski smjer u Audiju je s jedne strane napravljen namjerno, dok s one druge pogoduje isključivo Kini i tamošnjem ogromnom tržištu. To naravno u generalnom smislu nije ništa loše, ali na neki način kupcima u ostatku svijeta pokazuje srednji prst i poručuje „tko vas j*** – Kina nam je važnija od svih vas skupa, a vi nas i dalje obožavajte i kupujte naše automobile“. Stoga ovakvo „priznanje“ od strane dvojice itekako istaknutih Audijevih djelatnika u najmanju ruku ispada smiješnim – pogotovo kada se uzmu u obzir zadrti štovatelji ove marke koji su u stanju već zbog nekog komentara započeti sedamnaesti svjetski rat.

Sivilo...
Sivilo…
foto: Audi

U svakom slučaju ovo nije vijest zbog koje bismo skakutali od sreće i zbog koje će tijekom idućih tjedana i mjeseci na globalnom planu bilo tko slaviti. Ali je svejedno lijepo znati da se Audi kao jedan od predvodnika generičkog pristupa dizajnu ipak odmiče od te poprilično jadne ideologije.
Stoga nema druge nego se nasmijati još jednom, zahvaliti Audiju na ovom priznanju, te se nadalje nadati da bi i ostatak svijeta automobila (poput BMW-a, Mercedesa i još nekih) mogao odustati od „sličan se sličnom veseli“ ideje – barem u smislu dizajna.

A nekada davno, stvari su izgledale ovako...
A nekada davno, stvari su izgledale ovako…
foto: Audi