Top 10: Najvažniji automobili kroz povijest – 2. dio

U nastavku ove top-liste slijedi još pet automobila koji su na ovaj ili onaj način zadužili povijest. Možete li bez varanja pogoditi koji se automobil nalazi na prvom mjestu?

Originalni Mini - redefiniranje praktičnosti.
Originalni Mini – redefiniranje praktičnosti.

05. Austin Mini
Godina proizvodnje: 1959.
Nekoliko crtica o automobilu: Kada je Alex Issigonis 1957. godine nacrtao prvi prototip automobila pod dezignacijom XC/9003, vjerojatno nije ni sanjao da će iz njega izniknuti automobil koji i u 2017. godini oko sebe okuplja kult zaljubljenika. Prvi je Mini izašao na tržište kao Morris Mini Minor i od tada kreće saga o jednom od najpoznatijih, najslađih i najupotrebljivijih automobila svih vremena.
Od 1959. do 2000. godine proizvedeno je nekih dvadesetak milijuna primjeraka, pa se time Mini gura i među najprodavanije automobile svih vremena. No ono najvažnije vezano uz ovaj maleni automobil veže se uz praktičnost i iskoristivost prostora. Mini je usprkos malim dimenzijama bio jedan jako velik automobil u kojem je bez problema moglo sjediti četvero ljudi. Naravno da nije bio najudobniji automobil na svijetu, ali je usprkos tome postao simbol za „šik“ i „trendi“ priču koja je iz godine u godinu samo rasla.
Upotrebljivost na dnevnoj bazi bila je neupitna, ali i sposobnost na trkaćim stazama donijela je dodatnu popularnost ovom malenom automobilu, pa stoga Mini u današnje vrijeme s pravom uživa status legende.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Ako izuzmemo priču u sklopu koje je Mini svojom pojavom redefinirao pojam gradskog automobila, onda samo pronađite automobil koji je na traci sklapala veličina poput Davida Bowieja. Eto, po tome.

Bugatti Veyron - mokrenje po zakonima fizike.
Bugatti Veyron – mokrenje po zakonima fizike.
foto: Bugatti

04. Bugatti Veyron
Godina proizvodnje: 2005.
Nekoliko crtica o automobilu: Kada je g. Ferdinand Karl Piëch krajem starog milenija naredio stvaranje najposebnijeg super-automobila svih vremena, vjerojatno nije računao na dvije stvari. Prva se svodi na trakavicu koja je trajala punih pet godina, te je rezultirala s hrpetinom otkaza, a druga se pak svodi na činjenicu koja kaže da je upravo Bugatti Veyron prvi hiper-automobil na svijetu.
Ovim je autom g. Piëch zajedno s VW-grupacijom direktno pljunuo u lice nekolicini Newtonovih zakonitosti, te je svojim sposobnostima doslovno pregazio zakone fizike.
Brzine za koje je Veyron sposoban i dan-danas zvuče poput znanstvene fantastike – pogotovo ako nikada niste vozili automobil koji ide brže od 200 kilometara na sat. Tehnologija je bila revolucionarna – baš kao i metode s kojima se pristupalo izradi svakog pojedinog primjerka. No ono najposebnije svodi se na rezultatno stanje globala, jer je Bugatti Veyron zajedno sa svojih 1,000 konja sposoban glumiti gradski automobil i luksuznu limuzinu, a to je u svijetu sportskih automobila svojevrstan presedan.
Uglavnom, sviđao se nekome ili ne, Veyron je demonstracija sile i jasna negacija pojmu „nemoguće“. Po tome je apsolutno poseban i tu mu nema ravnog.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Četiri Turbo-punjača, 10 raznih sustava hlađenja, šesnaest cilindara, 1,000 konja i maksimalna brzina od preko 400 km/h – i sve to u cestovnom automobilu s registarskim pločicama. Treba li još štogod nadodati?

Range Rover - dokaz da terenci nisu samo za zemljoradnike.
Range Rover – dokaz da terenci nisu samo za zemljoradnike.

03. Range Rover
Godina proizvodnje: 1969.
Nekoliko crtica o automobilu: Pojavom „off-road“ automobila (pogledajte 9. mjesto ove liste) stvoreno je nešto čemu su se posebno razveselili farmeri diljem svijeta. Prvi su terenci bili radni automobili s kojima je na dnevnoj bazi u obliku jedinog automobila u familiji bilo nemoguće živjeti.
No 1969. godine se pojavom Range Rovera u priči o terencima otvara jedno sasvim novo poglavlje.
Prvi je Range Rover bio bez ikakvih kompromisa po pitanju svojih sposobnosti na terenu, ali je usprkos tome nudio terenca s kojim je bilo lako živjeti na dnevnoj bazi, te koji se svojom pojavom odmaknuo od pojma „radni stroj“. Time je stvoren svojevrstan presedan koji traje i dan-danas.
Range Rover je tijekom godina ostao sposoban na terenu, te je u tu sposobnost ukombinirao i luksuz, tehnologiju, dizajn, i sve one druge bitne pojmove s kakvima se današnji automobili diče.
Evolucija ovog automobila nikada nije prestala i upravo je Range Rover danas jedan od najpoželjnijih automobila na svijetu. Stoga je ovaj automobil doista zaslužio relativno visok plasman na ovoj top-listi i tu pogovora nema.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Od inih drugih kvaliteta i sposobnosti vrijedi reći da je jedino Range Rover automobil koji nudi dvije sasvim prihvatljive opcije: izaći iz terenskog automobila u odijelu ili pak izaći iz luksuznog automobila u trenirci.

Lamborghini Miura - kada bi "tvrdoglavi seks" bio kategorija...
Lamborghini Miura – kada bi “tvrdoglavi seks” bio kategorija…

02. Lamborghini Miura
Godina proizvodnje: 1966.
Nekoliko crtica o automobilu: Kada je Enzo Ferrari izvrijeđao Ferrucija Lamborghinija, onaj originalni talijanski prkos upalio je crvenu lampicu. Ubrzo nakon toga je striček Lamborghini dokazao stričeku Enzu da je bio u krivu. Ostalo je povijest u nastajanju.
Lamborghini Miura je automobil bez kojeg pojam super-automobila vjerojatno ne bi ni postojao. Miura je bila prva u toj domeni auto-industrije i po tome je itekako posebna. Niti jedan automobil prije ovog nije imao monstruozni V12 montiran iza sjedala. Niti jedan automobil prije ovog nije se mogao pohvaliti aerodinamičkim svojstvima poput ovog, a onda je tu i brzina za koju je Miura bila itekako sposobna. Ova je revolucija na četiri kotača auto-industriju zadužila za jedan od najekskluzivnijih pojmova u svijetu automobila. Pojam je „super-automobil“, odnosno polje fascinacije za sve one čija krv u venama izuzev klasičnih komponenata ima i svoju oktansku vrijednost. I zbog toga je Miura automobil ne samo vrijedan pažnje, već i obožavanja.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Sve je već rečeno u opisu, zar ne?!

Benz Patent Motorwagen - jednostavno rečeno, geneza.
Benz Patent Motorwagen – jednostavno rečeno, geneza.
foto: Daimler

01. Benz Patent Motorwagen
Godina proizvodnje: 1885.
Nekoliko crtica o automobilu: Ako ste 1885. godine imali 600 njemačkih maraka u novčaniku, bili ste bogat čovjek. Toliko bogat da ste si mogli priuštiti automobil. No ne bilo kakav automobil, već prvi automobil ikada.
Karl Benz je te godine prijavio patent, njegova žena Bertha mu je dala nešto novaca, a pet godina kasnije je na cestama bilo čak 25 primjeraka patenta pod brojem 37435, odnosno Benzovog Patent Motorwagena. Iako se radi tek o motoriziranoj kočiji s tri kotača, povijest je presudila i Karl Benz je postao pionirom u auto-industriji, čime je službeno otpočela era automobila kojima se i dan-danas veselimo i koje obožavamo.
Izuzev brojke tri koja označava broj kotača, od dodatnih brojki vrijedi spomenuti zapreminu motora od 954 kubična centimetra, jedan cilindar i dvije (odnosno tri u kasnijoj verziji) konjske snage. Dakle, zavidne brojke za ono vrijeme.
Pa iako ovaj prvi automobil ikad nije ni lijep, ni brz, ni upravljiv, svejedno označava početak bez kojeg današnji svijet automobila nikada ne bi ni postojao. Tim je „paklenim strojem“ (kako su ga u počecima nazivali) Karl Benz zadužio ne samo svijet automobila, već i povijest, tehnologiju i prometne znanosti kakve danas poznajemo.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Pa samo time što je prvi automobil na svijetu. Ni manje ni više od toga.

Hvala striček Benz. I vašoj ženi također.
Hvala striček Benz. I vašoj ženi također.
foto: Mercedes-Benz