Top 10: naj automobili 21. stoljeća – 2. dio

Ne, nema uvoda, već jednostavno slijedi nastavak top-liste.
Uživajte.

McLaren P1 - dostojni nasljednik legendarnog modela F1.
McLaren P1 – dostojni nasljednik legendarnog modela F1.
foto: McLaren

McLaren P1
OK…sad se vjerojatno pitate gdje su na ovoj listi Ferrari LaFerrari i Porsche 918 Spyder, te zašto je baš McLaren P1 zauzeo mjesto ovdje, a spomenuta dva direktna konkurenta bivaju izostavljena s nje. Stoga idemo redom…
Iako nije riječ o prvom hiper-sportskom automobilu, McLaren je s ovim modelom dostojno nastavio priču koju je legendarni McLaren F1 započeo još tamo negdje početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. I to je veliki plus.
Isto tako P1 nije ni približno prvi Hibrid koji se na ovaj ili onaj način pojavio na tržištu. Za to je zaslužna Toyota Prius. No McLaren P1 i Toyota Prius u sklopu iste rečenice mogu biti samo ako netko jako voli Toyotu ili pak jako mrzi McLaren, jer Prius i P1 usprkos hibridnom sustavu imaju isto toliko zajedničkih točaka koliko npr. imaju naši saborski zastupnici s radnicima u privatnom sektoru. Dakle skoro pa i nemaju.
McLaren P1 možda predstavlja tek jednu od opcija unutar domene hiper-automobila. Nekima su možda Porsche 918 Spyder i Ferrari smiješnog naziva draži, ljepši i na ovaj ili onaj način prihvatljiviji. Ali McLaren P1 je čak i u usporedbi s tim hiper-hibridnim dvojcem jednostavno posebniji, agresivniji, brži i još nekoliko puta luđi.
Uostalom, samo ga pogledajte i istog momenta postaje jasno kako se ne radi o automobilu, već o hibridnom zlu na četiri kotača.
Eto, zato.

Mazda MX5 - možda nekome "vesela", ali i dalje odličan automobil.
Mazda MX5 – možda nekome “vesela”, ali i dalje odličan automobil.
foto: Mazda

Mazda MX5
Da…dobro ste pročitali – Mazda MX5 se našla (i) na ovoj listi.
No umjesto raznoraznih opisa i „fensi-šmensi“ rečenica s kojima bih objasnio automobil koji je već svima apsolutno poznat, radije ću navesti tek par pojmova koji od ovog automobila čine legendu i uvijek rado viđenu vijest.
Roadster – mali, bez krova i stvoren za guštanje na cesti.
Pogon na stražnje kotače – jer je jednostavno najbolji.
Savršen raspored težine – Jer se u Mazdi oko toga u smislu MX5-ice oduvijek opako trude.
Jeftin – u smislu same cijene, ali i održavanja u usporedbi s nekim drugim automobilima unutar ove klasifikacije.
Agilan – Jer jednostavno jest.
Brz – Kako kome, ali normalnom čovjeku sasvim dovoljno brz.
Upotrebljiv – OK, možda ne za odlazak u shopping, ali za putovanje do mora i nazad definitivno jest.
Tehnološki napredan – Jesmo li drugačije očekivali od Japanaca?
Naravno da pojmova ima još, ali već kada se ovih nekoliko spoji u kontekst samo jednog automobila, postaje jasno kako se radi o nečemu što je stvoreno za uživanje.
…a kad se sjetim da je cijela priča počela tek jednim crtežem na salveti…

Bugatti Veyron -  Concorde, telefon, struja... Ukratko, revolucije.
Bugatti Veyron –
Concorde, telefon, struja… Ukratko, revolucije.
foto: Bugatti

Bugatti Veyron
Iako smo se o Piëchovom prikazu apsolutne megalomanije na četiri kotača već preko nekoliko puta dotakli u sklopu ovog našeg malenog internetskog kutka posvećenog svijetu automobila, poslužit ćemo se onom starom narodnom koja kaže „od viška glava ne boli“.
Bugatti je kao marka automobila oduvijek slovio kao nešto posebno. Tome u prilog idu slavni trkaći automobili poput Type 10, Type 35, ali i cestovni pripadnici elite prošlog vremena poput modela Type 41 Royale, Type 57 Atlantic i njima sličnih i dan-danas cijenjenih automobila.
Uglavnom, ako se samo pogleda slavna povijest ove marke, jasno je odakle Veyron vuče svoj DNA. A onda vrijedi spomenuti i legendarni EB110, koji se pojavio kao niska, šiljasta i poprilično uglata životinja od koje je Veyron ideološki pokupio pokoju ideju i slika je u potpunosti jasna.
Sama priča o Veyronu počela je tamo negdje 1998. godine i trajala do 2005., kada se prvi primjerak službeno pojavio u prodaji. Tijekom tog vremena su inženjeri dobivali slomove živaca, davali otkaze i radili pod nevjerojatnom količinom stresa. Tijekom razrade projekta nastalo je čak četiri koncepta i od svakog se relativno brzo odustalo, no g. Piëch je odlučio da Veyron kao apsolutna demonstracija sile prijeđe iz ideje u realnost i to je bilo dovoljno da se od projekta ne odustaje.
Kada se Bugatti Veyron konačno pojavio u stvarnosti, dizajn Jozefa Kabana entuzijaste je podijelio na one koji su se istog momenta zaljubili i one koji su još instantnije mahnuli rukom i rekli „meh“. No dizajn čovjeka koji je vizualno uništio novu Škodu Octaviju bio je samo jedan mali dio cijele priče, dok se onaj veći svodio na brojke i mogućnosti ovog hiper-automobila.
Realno gledano, ako je Aérospatiale Concorde najunikatniji i najnapredniji putnički avion na svijetu, onda je Bugatti Veyron pandan tom letećem čudu iz 1969. godine.
Većini nas ovdje Veyron ni približno ne predstavlja polje mokrih snova. No voljeli ga ili ne, Veyron je zadužio svijet automobila za nove mogućnosti i tehnološki skok kakav nije viđen već dugi niz godina i zbog toga je ovaj automobil vrijedan obožavanja.

Tesla Model S - kad struja postane pandan za genijalnost.
Tesla Model S – kad struja postane pandan za genijalnost.

Tesla Model S
Da…nismo ludi za električnim automobilima. Nismo fascinirani veličinama ekrana i opcijama upravljanja s njima, pa tako Model S nikada nismo doživjeli kao automobil, već kao demonstraciju sile i veličine nečijeg ega.
Tvorac ovog automobila (i tvrtke koja ga potpisuje), odnosno g. Elon Musk u današnje vrijeme praktički iskače iz paštete. Svojim idejama i projektima pokušava redefinirati zračni i cestovni promet, te čovječanstvo s jedne strane baciti u tunel, a s druge ga primaknuti zvijezdama. I upravo u tom dijelu priče Tesla Model S staje u pravi kontekst, jer je ovaj automobil sam po sebi jedan od najzornijih prikaza nečije mašte pretvorenih u stvarnost.
Projekt „Whitestar“ (kako se Model S u početku nazivao) praktičan je dokaz tvrdoglavosti, te istovremeno služi kao prikaz tehnološkog napretka i neumorne vizije zbog koje na tržištu uživa status pionira i svojevrsne legende.
Mnogi ovaj automobil doživljavaju tek kao jedan od električnih modela kakvih danas na tržištu ima i previše. No Model S je puno više od toga. Riječ je o luksuznoj i tehnološki ultra-naprednoj limuzini koja je u stanju posramiti puno skuplje i razvikanije sportske i super-sportske automobile današnjice.
Performanse ovog automobila u stanju su zadiviti čak i one koji u svijetu automobila ne nalaze nikakav interes, a u smislu dizajna i svih onih estetskih vrijednosti, Tesla Model S čak i danas, tj. pet godina nakon prvog pojavljivanja u javnosti izgleda svježe i zanimljivo.
I da…još uvijek nismo ludi za električnim automobilima. I dalje nas ne privlače ekrani i aplikacije u automobilima, te punjenje goriva koje podrazumijeva zidni utikač na neki način doživljavamo smiješnim, ali Tesla Model S je usprkos svemu tome i dalje jedan jako ozbiljan automobil.

Ford GT - pobjednik. Točka.
Ford GT – pobjednik. Točka.

Ford GT
Ako ste ikada pomislili kako za ogromnu korporaciju poput Forda izbacivanje super-sportskog automobila na tržište i nije neki pretjerani problem, možda ste jednim malenim dijelom i bili u pravu. No ne kada se dotični Ford naziva GT.
Ford GT jedan je od najpoznatijih automobila na svijetu i model koji je svoje korijene povukao sa staze na cestu, pri tome bacajući Enza Ferrarija u očaj. Stoga je ovaj posljednji u nizu imao jako puno toga za ispoštovati prije nego li je ugledao svjetlo dana na tržištu.
Tvorci novog GT-a su imali zadatak paralelno sastaviti dva automobila – jedan cestovni i jedan trkaći. Oba su morala zadovoljavati itekako visoko postavljene kriterije, a cijela je priča posvećena proslavi punih šest desetljeća otkako se prvi Ford GT pojavio na utrci 24 sata Le Mansa i odnio hrpetinu itekako zasluženih pehara. Stoga je aktualni Ford GT u konačnici morao biti savršeno sastavljen, iznimno kvalitetan, trajan, snažan, brz i superioran u svakom smislu – i na cesti i na stazi.
Ford je nakon ulaganja ogromnog truda i znanja naravno u konačnici i uspio u svom naumu oživljavanja povijesti, te je GT na najbolji mogući način proslavio 60-godišnjicu pobjede na 24 sata Le Mansa, a cestovna je izvedenica ovog modela doista ispala jednim od najposebnijih automobila svih vremena.
Doduše, trakavice s prednarudžbama i raznorazne više ili manje marketinške sheme već su po premijernom prikazivanju ovog Fordovog modela postale smiješne i nepotrebne, ali to je pak samo vezano uz današnji svijet automobila. Pogotovo onih po nečemu ili mnogočemu posebnih.
Aktualni je Ford GT istovremeno budućnost i najbolji mogući podsjetnik na slavnu povijest. I upravo zato je ovaj automobil našao svoje mjesto i na prvom mjestu ove top-liste.
Mi bismo rekli sasvim zasluženo.

...i opet znak sve govori.
…i opet znak sve govori.

POGLEDAJTE PRVI DIO TOP10 LISTE NAJ AUTOMOBILA 21. STOLJEĆA!