Top 10: naj automobili 21. stoljeća – 1. dio

U dobrom starom revijalnom tonu, eto nas opet s top-listom koja u ovom izdanju donosi izbor za najboljeg automobila od početka novog milenija do danas.
S nekim ćete se odabranicima složiti, a s nekima ne, ali je za pretpostaviti kako ćete razumjeti zašto su se upravo ovi automobili našli na ovoj top-listi.
Stoga krenimo – bez uvodnih trakavica i bespotrebnih navoda.

Lamborghini Aventador - V12 koji nije izumro.
Lamborghini Aventador – V12 koji nije izumro.
foto: Lamborghini

Lamborghini Aventador
Ogroman motor s dvanaest cilindara i zapreminom od šest i pol litara? U 2011. godini? Stvarno? Usprkos trendu smanjivanja motora, „manje je više“ filozofiji i nemilom montiranju Turbo-punjača na motore zbog potrošnje goriva i sretnih dabrova, moruzgvi i eko-mentalista?
Ukratko, odgovor je da. I tim je pristupom (tj. zadržavanjem V12-ideologije) Lamborghini kao proizvođač automobila još jednom potvrdio da nitko unutar zidova tvrtke iz Sant´Agate Bolognese ne razbija glavu s trendovima unutar svijeta automobila. Tako je oduvijek bilo i u tom tvrdoglavom pristupu čak niti Audi (kao vlasnik) nije uspio donijeti glas razuma.
Lamborghini Aventador je evolucija na četiri kotača. I dalje je riječ o super-sportskom automobilu iznimnih performansi koji je moguće shvatiti poput Miure koja se ponovno rodila, ali i s ogromnom dozom realne upotrebljivosti, te kvalitete koja više ne podrazumijeva učvršćivanje žica s izolir-trakom (kao što je to bio slučaj s modelom Diablo). Time je Aventador ostao dosljedan tradicionalnoj recepturi „velikog Lamba“ i zbog toga se i našao na ovoj listi.
A za sve ostalo tu je YouTube.

Morgan 3-Wheeler - povratak na početak prošlog stoljeća.
Morgan 3-Wheeler – povratak na početak prošlog stoljeća.
foto: Morgan Cars

Morgan 3-Wheeler
Za pretpostaviti je kako će mnogi od vas u ovom momentu misliti da sam poludio, te da ovaj automobil na ovoj listi nema što tražiti, dozvolite mi da elaboriram…
Iako tvrtka Morgan u svijetu automobila zbog svojih ideja i detalja u pristupu često djeluje kao perverzni ujak, riječ je o jednom od najdugovječnijih proizvođača automobila na svijetu.
Prvi je 3-wheeler sastavljen još davne 1908. godine i od tog vremena do danas u domeni britanske auto-industrije (koja nerijetko podrazumijeva šupe i podrume) slovi kao legenda. Stoga je više od stotinu godina kasnije vijest o ponovnom oživljavanju ovog automobila odjeknula poput bombe punjene plinom za smijanje.
No Morgan je ustrajao u ideji i 2011. godine je 3-Wheeler predstavljen javnosti u punom sjaju.
Inicijalno je pod poklopcem motora kojeg nema svoje mjesto trebao naći Harley-Davidsonov „Screaming Eagle“ V-Twin motor u kombinaciji s 5-brzinskim mjenjačkim sklopom koji potpisuje Mazda. Ali razradom ideje do konačnog predstavljanja, Harley Davidson je otpao iz priče, te je originalni novi Morgan 3-Wheeler na tržište stigao s motorom koji potpisuje S&S.
Kada je 3-Wheeler otkriven na sajmu automobila u Ženevi, istog je momenta otvorena knjiga narudžbi u koju se tijekom trajanja sajma upisalo preko 850 ljudi. Samim time je za pretpostaviti kako je podrugljivo smijanje zamijenio onaj razdragani smijeh koji je već samo gledajući ovaj automobil jednostavno nemoguće suspregnuti.
Iako nije riječ o sportskom automobilu (usprkos 4,5 sekundi, koliko je potrebno da ova pola tone teška demonstracija slavne povijesti ubrza do stotke), Morgan 3-Wheeler je jednostavno poseban.
Dapače, „poseban“ je tek mali dio dojma s kakvim bi se ovaj automobil mogao opisati.

Audi R8 - dokaz da se uvijek može izaći iz ormara.
Audi R8 – dokaz da se uvijek može izaći iz ormara.
foto: Audi

Audi R8
Tijekom godina i godina svog postojanja, tvrtka Audi je ispala čestim gostom u domeni auto-sporta. Još od davnih vremena su se bolidi s četiri kruga (ili „paraolimpijskim igrama“, kako to u domeni sarkazma neki navode) ravnopravno borili s ostatkom trkaće elite.
Upravo je Audi redefinirao neke od grana auto-sporta i time zadužio generacije koje dolaze, te fascinirao auto-entuzijaste diljem svijeta, no u domeni cestovnih automobila pravog „sportaša“ nikada iz Ingolstadta nije bilo.
Da, možda bi se u nekoj prosto-proširenoj rečenici Audi Sport Quattro mogao naći kao sportski automobil. Možda bi se i pokoja Coupé izvedenica nekih od modela mogla tako klasificirati, ali za Audi sama domena sportskih automobila ni nadaleko nije okosnica postojanja, pa je samim time Audi R8 zapravo jedan popriličan šok.
Predstavljen svijetu 2006. godine, Audi R8 je praktički istog momenta postao jednim od omiljenih sportskih automobila tog vremena. Ideja je bila stvoriti automobil koji bi bez problema bio upotrebljiv na dnevnoj bazi, te koji bi brzo mogla voziti i nečija punica. Što se dizajna tiče, agresija ni najmanje nije skrivena, te ovaj automobil već u stanju apsolutne statike izgleda kao da juri. Performanse su također tu i Audi R8 je na cesti i na stazi itekako sposoban ispremiješati nečije organe i fascinirati čak i one najzahtjevnije, ali prava je posebnost ovog automobila i dalje u odmaku od klasike i istraživanju nekih novih momenata.
Za Audi je R8 ispao uspjehom „na prvu“, što dokazuje ne samo da je Ingolstadt itekako sposoban stvoriti sportski automobil, već i da su projekti i ideje tamošnje ekipe razrađeni u detalje. I zato je R8 jedan stvarno poseban automobil.

Chevrolet Corvette C6 - konačno pravi sportski automobil iz Amerike.
Chevrolet Corvette C6 – konačno pravi sportski automobil iz Amerike.
foto: Chevrolet

Chevrolet Corvette C6
Kada se na bespućima interneta krajem 2003. godine počelo nagađati oko nove generacije Corvette, sjećam se da su nam reakcije bile nešto u stilu „opet auto za Stiva iz Beverli Hilsa“. Pod time smo podrazumijevali sportski automobil legendarnog naziva koji izuzev forme praktički i nema funkciju – barem ne kada se na cesti nalaze zavoji ili npr. pada kiša.
No kada je Chevrolet konačno sredinom 2004. godine šestu generaciju Corvette izbacio na tržište, bilo je jasno kako se ne radi o još jednom nevozljivom i neupotrebljivom Ameru.
Da, Corvette je karoserijom poput Pamele Anderson na četiri kotača – sagrađena od plastike. I dalje je receptura za motor ostala manje-više ideološki ista kao i u sklopu prijašnjih generacija. Ali Ameri su ovaj puta otkrili kako zapravo treba izgledati ovjes, te su iz rječnika naučili kako se definira „upravljivost“ automobila.
Uglavnom, time je već u baznoj izvedbi složen automobil koji pozornost ne plijeni samo izgledom, već i stvarnom brzinom i držanjem ceste, bez suicidalnih ideja i nekontroliranog bježanja posvuda.
…a onda slijedi evolucija modela u verziju Z06 i na kraju svog životnog vijeka Chevrolet sa ZR-1 izvedenicom modela daje mogućnost dolaska u neki ovlašteni salon uz izjavu “E, znate…ja bi tvornički automobil s 640 konja i s pogonom na stražnje kotače”.
Sviđalo se to nekome ili ne, ali ovom se generacijom Corvette pokazala kao pravi sportski automobil koji je u stanju konkurirati puno skupljim i razvikanijim konkurentima iz ostatka svijeta i po tome je ovaj automobil nakon skoro šezdeset godina od inicijalnog pojavljivanja na tržištu doista postao posebnim.

Mercedes-Benz AMG GT - automobil koji itekako dobro nišani.
Mercedes-Benz AMG GT – automobil koji itekako dobro nišani.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Mercedes-Benz AMG GT
Kada zamislite pojam sportskog automobila za čijim je volanom moguće uživati i na cesti i na stazi, za pretpostaviti je kako vam Porsche 911 nekako istog momenta okupira misli. Tako je to barem bilo tijekom nekih sada već minulih vremena. Stoga poprilično čudi kada se umjesto 911-ice u takvu kategoriju automobila odjednom gura Mercedes-Benz.
Realno gledano, Mercedes-Benz ima nekih sportskih automobila iza sebe. Neki su ispali uspješnima, a neki baš i ne – pogotovo kada priča skrene među ekipu koja tvori tvrtku AMG. No niti jedan se Mercedesov automobil nikada nije mogao naći rame uz rame s Porscheovom legendom i tamo ostati dalje od prvog zavoja. I to je također činjenica.
Stoga je Mercedes-Benz AMG GT jedan od onih automobila koji prkose vremenu, ideji i tržištu, jer je u ciljniku ovog automobila Porsche 911 ispao sigurnom metom.
Iako je receptura za ovaj automobil nazivno drugačija, te s 911-icom ne dijeli skoro ništa, upravo u tome i jest ono najposebnije što se uz ovaj automobil veže. Klasičan je u mnogočemu, a opet drugačiji od svega što je Mercedes ikada izbacio na tržište – čak i od modela SLS, koji mu je na neki način prethodio.
Dodatna posebnost svodi se na raznolikosti kojih kod ovog automobila ima pregršt. Počevši od verzija modela nadalje, ovaj se Mercedesov agresivac doista nametnuo kao respektabilna sila i stao rame uz rame upravo tamo gdje je od početka planirano. Time je za Porsche 911 od strane Mercedesa stvoren realan i sposoban konkurent, a to definitivno nije mala stvar.
I zato se ovaj automobil s punim pravom nalazi na ovoj listi.

Eto...sve piše. Čitamo se sutra.
Eto…sve piše. Čitamo se sutra.