Vlasnici o svojim automobilima: Volkswagen Golf Mk.5 GTI

Mile voli Disko, a Zoran vozi Golfa. No Mile na Disko troši ogromne količine novaca, jer sponzoruše u današnje vrijeme koštaju “nogu i ruku”, dok Zoran samo “toči i vozi”. Uglavnom, kako ćete vidjeti iz priloženog, uživanje u “Folksvagenu” predstavlja puno bolju opciju od uživanja u “Folku” – pogotovo ako “Folksvagen” dolazi sa sufiksom GTI u sklopu popisa opreme.

Volkswagen Golf Mk.5 GTI - Zoran Bilandžija Edition
Volkswagen Golf Mk.5 GTI – Zoran Bilandžija Edition
foto: Ivan "IGloo" Gluhak

Posebno predstavljati automobil koji u našim krajevima za mnoge ispada sinonimom za apsolutnog predstavnika kompaktne klase zapravo i nema nekog pretjeranog smisla. Recimo samo da od 1974. godine (što je za mnoge jednako kao i reći „od stoljeća sedmog“) Volkswagen Golf na tržištu predstavlja omiljeni odabir kompaktnog automobila i prodaje se u ogromnim količinama i u današnje vrijeme.
Od inicijalnog predstavljanja 1974. godine, Golf je unutar svojih sedam generacija prodan u više od trideset milijuna primjeraka diljem svijeta, no taj statistički podatak najvjerojatnije ne bi postojao da 1975. godine svijetu nije predstavljena GTI-verzija ovog modela, te istog momenta otvorila jedno sasvim novo poglavlje – i to ne samo za Volkswagen, već i za svijet automobila u svom općenitom smislu.

Volkswagen Golf iz 1974. godine.
Volkswagen Golf iz 1974. godine.

U svojoj najjačoj tvorničkoj izvedbi najavljen krajem 1974. godine, te predstavljen na salonu automobila u Frankfurtu samo godinu kasnije, Volkswagen Golf GTI je u svijet automobila tog vremena donio ideju jednostavnog i praktičnog automobila sportskih aspiracija i dinamičkih atributa, s kojim je moguće živjeti na dnevnoj bazi bez ogromnih ulaganja i učestalih kvarova.
Ideja je naravno dočekana s oduševljenjem, te se Golf GTI može pohvaliti s omanjom revolucijom koju je donio na tržište, a tradicija te revolucije traje i dan-danas.
Tijekom samo nekoliko godina je svijet automobila praktički preplavio trend GTI-verzija kojeg je Golf započeo, no upravo su Volkswagenov GTI mnogi prepoznali kao original i stoga nimalo ne čudi da se dotični i dan-danas proizvodi s tom oznakom, te iz generacije u generaciju sve više fascinira svojom upravljivošću i performansama.

Volkswagen Golf GTi kao evolucija tvrtke i revolucija tržišta.
Volkswagen Golf GTi kao evolucija tvrtke i revolucija tržišta.

Realno gledano, nakon inicijalnog „boom“ efekta koji je Golf Mk.1 GTI postigao svojim pojavljivanjem na tržištu, te nakon legendarne i dan-danas obožavane „dvojke“ s istim sufiksom, devedesetih je godina krenulo poprilično zbunjujuće razdoblje za ovaj automobil.
U sklopu tih vremena je treća generacija Golfa GTI ispala još koliko-toliko interesantnom, no u sklopu četvrte se Volkswagen skroz pogubio, te je ta generacija za GTI ispala bezličnom i nepotrebnom čak i za neke od najvećih štovatelja kulta zvanog Golf GTI.
Volkswagen Golf Mk.4 GTI u ogromnom broju slučajeva (tj. primjeraka) nije imao nikakvih posebnih distinkcija od npr. SDI-verzije modela, te je samim time postao običan automobil koji se ni po čemu ne ističe iz mase. „Edition“ verzija je to uvelike popravila, a Volkswagen se nakon toga potrudio i oko verzije R32, no prava revolucija napravljena je tek 2003. godine, kada je iz „četvorku“ naslijedila „petica“.

Volkswagen Golf Mk.5 GTI - prvi pravi nasljednik filozofije iz sedamdesetih.
Volkswagen Golf Mk.5 GTI – prvi pravi nasljednik filozofije iz sedamdesetih.

Ideja je bila na ispravan način obilježiti tridesetu obljetnicu pojavljivanja GTI-revolucije na tržištu, te je u smislu Golfa Mk.5 GTI usmjereno jako puno pozornosti prema detaljima. Interijer je teksturama nalikovao na original iz 1975. godine, a osnovna ideja nije bila samo prodati još pokoji primjerak i pod svaku cijenu nastaviti tradiciju, već u sklopu novog milenija ponovno proizvesti jedan pravi GTI-automobil i time za Golf GTI zadržati kultni status.
To je naravno ekipi iz Volkswagena pošlo za rukom, no ne zbog odjela marketinga (koji se također potrudio), već zbog apsolutne upravljivosti i osjećaja brzine s kojim je ovaj model raspolagao.
Mnogi su se kleli u neke druge GTI-modele tog vremena (poput Astre OPC ili Meganéa Sport), no jedino je Golf GTI ostao upotrebljivim na dnevnoj bazi i dovoljno neutralan da ne živcira za vrijeme vožnje po gradu (odnosno po rupama i ležećim policajcima), dok je s druge strane bio dovoljno brz i agilan da zadovolji čak i one najzahtjevnije vozače.

Nekad davno postojala je Ibiza FR...
Nekad davno postojala je Ibiza FR…

Uglavnom, jedan od vlasnika pete generacije Golfa GTI je i Zoran Bilandžija – čovjek u onim zrelijim fazama tridesetih godina, koji svijet automobila prati od malih nogu i uvijek pokušava pronaći savršen omjer između uloženih novaca i dobivenog gušta za volanom.
No da ne bih ulazio u neke čudnovate sfere opisivanja razloga oko ovog ili onog, Zoranu smo vezano uz automobil koji vozi postavili nekoliko (unificiranih) pitanja, pa odgovore na njih pročitajte u nastavku.