Toyota Yaris GRMN i (još) nekoliko detalja

Već smo se prije raspisali o ovom dugo očekivanom Yarisu koji konačno nastavlja tamo gdje je Toyota stala još tamo negdje krajem devedesetih godina prošlog stoljeća. No prije izlaska na tržište vrijedi spomenuti nekoliko novih i bitnih informacija zbog kojih ćete ovaj automobil ili voljeti ili baš i ne.

Eto njega opet...
Eto njega opet…
foto: Toyota

Iako se današnji svijet automobila svodi na hrpetinu floskula i senzacionalistički orijentiranih izjava, svejedno se tu i tamo u tišini pokoji proizvođač automobila potrudi iznenaditi tržište i publiku koja se oko njega skuplja. Upravo to je napravila Toyota, kada je najavljen (konačno) brzi Yaris „Gazoo Racing Masters of the Nürburgring“, odnosno skraćeno GRMN.
Time je Toyota uspjela ozariti lica svih onih kojima današnji modeli tog proizvođača ispadaju tek sjenom onih koji su tijekom nekih prošlih vremena bili poljem fascinacije i stvarnog vozačkog gušta, pa im na tome unaprijed vrijedi zahvaliti.

Yaris GRMN kao konačan povratak Toyote u svijet zanimljivih automobila.
Yaris GRMN kao konačan povratak Toyote u svijet zanimljivih automobila.
foto: Toyota

Od dobrih vijesti vrijedi napomenuti neke već poznate stavke s kojima se Yaris GRMN reklamira tijekom posljednjih nekoliko mjeseci. Prije svega je tu 1,8 litarski motor s četiri cilindara posloženih u red, te kompresor koji motoru pomaže izvući 205 konja. No tijekom posljednjih testiranja, ovaj je motor na metričkoj skali pokazao čak 212 konja, što je za ovaj maleni automobil i više nego zanimljiva brojka. Uz snagu obavezno treba spomenuti i 250 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz), koji posredstvom ručnog mjenjačkog sklopa i u kombinaciji sa šperom prednje kotače tjera na ubrzavanje ovog automobila do stotke za nekih 6,3 sekunde.
Reklo bi se da time Yaris GRMN nije ultra-brz automobil, ali s obzirom na konkurenciju i status koji Yaris kao gradski automobilčić ima na tržištu, izmjereno ubrzanje predstavlja sasvim pristojan rezultat.

Optimistične brojke na brzinomjeru...
Optimistične brojke na brzinomjeru…
foto: Toyota

S obzirom na ukupnu masu automobila od „samo“ 1,134 kilograma, iz Toyote tvrde kako Yaris GRMN ima najbolji omjer snage i težine u klasi, što u prijevodu znači da se Ford Fiesta ST, Volkswagen Polo GTI i Renalut Clio RS mogu sakriti iza ove varijacije na temu Yarisa. To je u svakom slučaju bod više za Yaris, ali s obzirom na to da su konkurenti unutar klase u sklopu svojih motora utilizirali Turbo-punjače, a ne kompresore, naravno da bodova za Yaris ima još – tim više što Toyota od inicijalnog predstavljanja ovog projekta u Ženevi prošle godine ne prestaje raditi na poboljšanjima, ne bi li konačan proizvod stvarno ispao respektabilnom silom u klasi, a ne samo mrtvo slovo na papiru i marketinški trik.

Yaris GRMN već na fotografijama izgleda brzo, zar ne?!
Yaris GRMN već na fotografijama izgleda brzo, zar ne?!
foto: Toyota

Tijekom tih godinu i sitno dana, Toyota je zajedno sa svojom Gazoo Racing ekipom odradila hrpetinu zahvata na ovjesu (što podrazumijeva opruge, roll-bar, amortizere i još mali milijun komponenata od kojih se ovjes sastoji), ne bi li Yaris GRMN bio realno upotrebljiv i na cesti i na stazi.
Tu su naravno i pomno odabrane Bridgestone Potenza RE050 gume koje zajedno sa 17-inčnim felgama dolaze na ovom Yarisu, a gledano u detalje, tu je i nekolicina komponenata koje su Yarisu donirala njegova starija braća i sestre.
Npr. sustav hlađenja nema veze s bilo kojim I4 motorom iz Toyotine ponude, već je doniran iz V6 motora i prilagođen gore spomenutom 1,8-litarskom motoru pod haubom ovog Yarisa, a tu je i hrpetina sitnih ili manje sitnih detalja poput volana iz modela GT86 i slično.
Uglavnom, Toyota se oko ovog automobila stvarno opako potrudila, pa je željno iščekivanje Yarisa GRMN na tržištu za mnoge itekako opravdano.

Volan iz GT86 i sva sila sportski-orijentiranih dodataka.
Volan iz GT86 i sva sila sportski-orijentiranih dodataka.
foto: Toyota

Loše vijesti prvenstveno podrazumijevaju ultra-malu seriju u sklopu koje će na ceste u Europi doći tek 400 primjeraka ovog Yarisa. Razlozi za takav potez su s jedne strane apsolutno jasni, ali s druge pak nekako nema smisla od Yarisa u bilo kojem obliku raditi ekskluzivan automobil. No odluka je takva i oko nje nema smisla raspravljati, kad promjena na tom polju očito neće biti.
Drugi problem predstavlja i cijena koja će za ovaj automobil u Europi iznositi nimalo neznatnih 29,900 eura, odnosno u našim krajevima (ako se koji primjerak ovog Yarisa kod nas uopće pojavi) još nešto više zbog raznoraznih nameta kojima su novi automobili na našem tržištu itekako opterećeni.
No usprkos tome nema razloga sumnjati u to da će se svi primjerci razgrabiti u rekordnom roku, jer usprkos afinitetima ili manjku istih za Toyotu vjernih kupaca i zaljubljenika u ovu slavnu marku nikada nije nedostajalo.

Sunčan dan i sportski Yaris. Idila?
Sunčan dan i sportski Yaris. Idila?
foto: Toyota

Uglavnom, kada se sve zbroji, oduzme i podijeli s osamnaest, Toyota je s Yarisom GRMN već i prije izlaska u prodaju odradila savršen posao. Ovaj je Yaris u konačnici samo automobil, ali idejno daleko nadilazi samog sebe i inspiracijom seže u domenu povijesti, kada je Toyota izuzev Hibrida i inih drugih marketinških trikova doista nudila itekako puno razloga za obožavanje.
Uostalom, ako se samo sjetimo nekih izvedenica Corolle i Starleta, te vječnih modela poput MR2, Celice i Supre, jasno je vidljivo na koji to komadić svoje povijesti Toyota s ovakvim automobilom pokušava asocirati.
Stoga je usprkos nepotrebnom limitiranju serije i stvaranju „ekskluzive“, te poprilično paprenoj cijeni, ovaj maleni (gradski) automobil s karakterom ubojice itekako vrijedan obožavanja.
Što mislite? Je li tako?

Ah taj Nürburgring...
Ah taj Nürburgring…
foto: Toyota