Mercedes-Benz i igre bez granica

Stvarno ne znam kako bih drugačije naslovio ovu temu…

Eto ga - Mercedes AMG Project One.
Eto ga – Mercedes AMG Project One.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Tijekom posljednjih godina, Ferrari, McLaren i Porsche označili su početak nekih novih vremena u domeni performansi, tehnologije i divljaštva. Time je ovaj trio zapravo postao svojevrsno „hiper-trojstvo“ i svakom svojom pojavom, neovisno radi li se o LaFerrariju, P1 ili 918 Spyderu, svaki auto-entuzijast na svijetu nekontrolirano ispušta slinu iz usta. I to je sasvim u redu.
Pa iako „hiper-trojstvo“ u svijetu brzine i tehnologije predstavlja nešto doista posebno, to svejedno ne znači da je bilo koji od tih proizvođača fascinacije na četiri kotača postao nedodirljiv.
A to je po otvaranju ovogodišnjeg salona automobila u Frankfurtu najbolje pokazao Mercedes-Benz.

"Hiper-trojstvo" u digitalnom okruženju.
“Hiper-trojstvo” u digitalnom okruženju.
foto: Ivan "IGloo" Gluhak (FM6)

Iako već mjesecima Mercedes-Benz igra igru svjetla i sjene, te svako malo u javnost ubaci neku najavu ili rendering, veo tajni je na izlagačkom prostoru frankfurtskog auto-salona konačno pao i javnosti je prikazan Mercedes-AMG Project One.
(i da…svaka sličnost s domaćim električnim proizvodom sličnog naziva sasvim je slučajna)

Ovako su izgledale najave tijekom posljednjih mjeseci...
Ovako su izgledale najave tijekom posljednjih mjeseci…
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Mercedes-AMG Project One je ukratko rečeno hiper-automobil. Samim time je ideološki svrstan među elitno društvo koje sačinjavaju gore spomenuti modeli „hiper-trojstva“. No Mercedes-Benz se s ovim modelom po nečemu ipak dodatno ističe…
Naime, LaFerrari je skup tehnološke izvrsnosti i tradicije koju Ferrari u svijetu Formule 1 ima već od stoljeća sedmog. McLaren P1 usprkos ozbiljnim licima ljudi nalik njemačkim znanstvenicima iz 2. svjetskog rata i sterilnim uvjetima u kojima se proizvodi svoje korijene također jednim dijelom vuče iz tog najluđeg oktanskog cirkusa na svijetu, a Porsche je pak s modelom 918 Spyder u jednom potezu podsjetio na sve ono zbog čega je ovo prezime itekako posebno. No Mercedes-AMG Project One je (prema navodima od strane glavnih i odgovornih ljudi te marke) „direktan derivat Formule 1“.
Nije li to pljuska posred lica gore navedenom trojcu?
Naravno da jest.

Svaka sličnost s F1-bolidom je sasvim namjerna.
Svaka sličnost s F1-bolidom je sasvim namjerna.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Iako je šasija ovog automobila apsolutno nova i tehnološki jedna od najnaprednijih koje je svijet automobila ikada imao prilike vidjeti, stvarne poveznice sa svijetom Formule 1 nalaze se pod poklopcem motora.
Pod njime se naime nalazi tek nešto prerađeni 1,6-litreni pogonski stroj koji svoje mjesto inače nalazi u sklopu W08-bolida Formule 1 s kojim se Mercedes natječe na stazama diljem svijeta.
Dotični motor izuzev iznimno male zapremine raspolaže sa 6 cilindara posloženih u V-konfiguraciju, te s ukupno četiri električna motora. Svaki od njih pretvorbom s kilovatskog dijalekta raspolaže s nekih 160 konja, što u prijevodu znači da ukupan zbroj svih tih strujnih krugova iznosi 640 konja.
Ostatak do „preko 1,000“ (kako se također oci marke službeno izjašnjavaju“ donosi sam motor.

Ispod kože ipak nismo svi krvavi.
Ispod kože ipak nismo svi krvavi.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Bez ulaska u sfere nepotrebnih komplikacija, vrijedi napomenuti kako su dva električna motora manje-više konvencionalno smještena unutar motora, te su se u stanju vrtjeti do nekih 50,000 okretaja u minuti (da…dobro ste pročitali), dok su treći i četvrti svojim smještajem malčice nekonvencionalni. Jedan se nalazi u direktnom spoju s Turbo-punjačem, dok je onaj drugi (tj. četvrti, ako ćemo precizno) svoje mjesto našao na samom vrhu motora.
Naravno da za to razlozi postoje, no isti daleko nadilaze moju kompetentnost, pa o njima ovaj put radije ne bih. Dovoljno je reći koliko ih ima, gdje se nalaze i za što su sve sposobni, a ostalo ionako nije bitno vozačima, već mehaničarima, koje ovom prigodom pozdravljam.

Čak i boje asociraju na Formulu 1.
Čak i boje asociraju na Formulu 1.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Sustav hlađenja motora zajedno s njegovim električnim komponentama također je manje-više direktno preseljen iz bolida Formule 1, što pak garantira da će 800V sustav biti isto toliko stabilan, koliko je već u ovom momentu revolucionaran, a onda su tu i neke brojke koje vrijedi spomenuti.
Za početak tu je već nekoliko puta najavljivana maksimalna brzina automobila koja „prelazi“ 350 kilometara na sat, a novost je potvrđeno ubrzanje od stanja apsolutne statike do 200 km/h, do kojih Project One dolazi za „manje od šest sekundi“.
Dakle, razmještanje organa, povišeni krvni tlak, te sporadično naticanje mozga spadaju u serijsku opremu ovog automobila.
Vozeći isključivo na struju, Mercedes-Benz Project One sposoban je za maksimalnu autonomiju od nekih 40 kilometara, ali usprkos toj tek neznatnoj brojci ovo i dalje nije baš klasičan Hibrid. Dapače, iz Mercedesa najavljuju kako je ovaj automobil zajedno sa svojim varijabilnim pogonom na sva četiri kotača i Torque-vectoring sustavom u stanju unutar „normalnih uvjeta vožnje“ (što god to značilo) skoro 80% energije vratiti nazad prema litij-ionskim baterijama, čime ovaj automobil zapravo postaje najbržom elektranom na svijetu.

Izuzev ekrana, od ovog interijera postoje udobniji turski zatvori.
Izuzev ekrana, od ovog interijera postoje udobniji turski zatvori.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Od opreme (što je u sklopu ovakvog automobila apsolutno nebitna stavka) nalazi se sve i svašta, ali interijerom prvenstveno dominira volan poprilično čudnovatog oblika, te dva ekrana veličine 10-inča.
Naravno da je Mercedes usprkos striktno samoubilačkoj orijentaciji ovog automobila ipak našao mjesta za klima-uređaj, jer ne dao Bog vozaču za vrijeme vožnje bude vruće, a tu je i nekoliko zračnih jastuka za kakvu-takvu sigurnost, te kamera bez koje s obzirom na apsolutni manjak stražnjeg stakla vožnja unatrag ne bi bila moguća. Dakle, usprkos osnovnoj ideji koja je u biti svojevrstan derivat iz Formule 1, Mercedes-Benz Project One maksimalno je civiliziran u svom nastupu na tržište. I to je također sasvim u redu. Jer je ipak riječ o cestovnom automobilu.
Da, poremećenom i poprilično nasilnom, ali i dalje cestovnom.

Seks u ovom automobilu nije opcija...
Seks u ovom automobilu nije opcija…
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Iz tvrtke poručuju kako planirana proizvodnja podrazumijeva tek 275 primjeraka i svi će biti s volanom na ispravnoj (tj. lijevoj) strani, a cijena? Prava sitnica. Samo 2,7 milijuna eura po komadu.
Mislim, kažem „samo“ dijelom zbog navika koje u domeni pisanja tekstova skoro poslovično podrazumijevaju sarkazam, ali i zbog činjenice koja kaže da je čak i naše gore list uspio svoje ime staviti na listu onih koji čekaju svoj primjerak ovog automobila.
Da…dobro ste pročitali – riječ je o g. Josipu Stojanoviću, odnosno Jollyju, koji je od prije neki dan postao budućim vlasnikom ovog Mercedesovog čuda tehnologije i tehnike.
Super, zar ne?!

Iz nekih kuteva je Project One jednostavno prelijep.
Iz nekih je kuteva Project One jednostavno prelijep.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme, Mercedes-Benz (odnosno AMG) je s ovim automobilom zakoračio u jedan istovremeno poznat i nepoznat svijet. S jedne je strane sve to super, divno i krasno, dok se pak s one druge postavlja pitanje kako će Project One konkurirati već svjetski poznatim i etabliranim konkurentima.
Naravno da ni na mikro-sekundu ne treba sumnjati u to da će se Project One čak i u tom izuzetno posebnom i velecijenjenom društvu snaći, no koliko dobro i uvjerljivo pokazat će se kroz nekih 18 mjeseci, odnosno kada ovaj po mnogočemu revolucionaran automobil konačno krene u proizvodnju.
…a do tada uživajmo u saznanju da je Mercedes-AMG Project One predstavljen i da više nećemo morati gledati zacrnjene najave s tek pokojom linijom u srebrnoj boji.
Nije li to zapravo divno?

I Mercedes okreće novo i hibridno poglavlje.
I Mercedes okreće novo i hibridno poglavlje.
foto: Mercedes-Benz (AMG)