Lamborghini Urus – kraj svijeta

Odmah u uvodnom dijelu teksta slijedi objašnjenje naslova: u naslovu pod “krajem svijeta” ne podrazumijevam nešto pozitivno, već pretposljednji čavao u lijesu auto-industrije kakvu poznajemo. Sada kad je Lamborghini skrenuo prema proizvodnji SUV-automobila još se samo čeka prvi Ferrarijev model s Diesel motorom i portal definitivno odvlačimo u domenu recenzija turskih sapunica.

Lamborghini Urus - novi kralj teren...hm...da...
Lamborghini Urus – novi kralj teren…hm…da…
foto: Lamborghini

Kada je Lamborghini prije nekoliko godina najavio opciju stvaranja SUV-modela, mislio sam da je riječ o neukusnoj prvotravanjskoj šali koja kasni. I da stvar bude bolja, nisam bio jedini. No Audi je kao stvarni vlasnik tvrtke očito mislio ozbiljno i eto – Urus je postao stvarnost.
Nekome na sreću, ali meni iskreno pada na um da zbog ovog modela proglasim dan žalosti.

Vojni otpad protiv iskrivljenih vrijednosti.
Vojni otpad protiv iskrivljenih vrijednosti.

Doduše, ovo nije prvi Lamborghinijev SUV, već ta titula odlazi u životopis modela LM002. No Lamborghini LM002 nitko nikada nije shvatio ozbiljno, jer se u konačnici radilo o poprilično sklepanom automobilu za čiju je egzistenciju zaslužan propali brak Lamborghinija i američke vojske uobličen u model Cheetah. To su bila vremena u sklopu kojih se Lamborghini pokušavao obraniti od još jednog bankrota, pa je LM002 ionako ispao potezom očajnika. I vjerovali ili ne, nije pomoglo.
Stoga je još manje jasno koji se vrag događa danas, kada Lamborghini bilježi odličnu prodaju svojih modela i samim time ne postoji drugačije objašnjenje, nego jednostavna megalomanija koju je Audi kao poslovnu politiku donio u Sant´Agatu Bolognese.

Koliko su nekada stvari bile čišće i ljepše...
Koliko su nekada stvari bile čišće i ljepše…

Dakle, Lamborghini Urus je predstavljen medijima i svijetu putem prijenosa uživo. Tom je prigodom izrečena sto i jedna floskula, te je pojašnjena osnovna ideja ovog automobila koju u stopu prate i poprilično velike brojke.
Četiri litre zapremine, osam cilindara posloženih u slovo V, te 641 konjska snaga u kombinaciji s nekih 850 Nm maksimalnog okretnog momenta (burazu) govore dovoljno o ideologiji masakra nad konkurencijom koji Lamborghini s Urusom očito ima u planu. No i dalje ne govorimo o sportskom automobilu i niskoj silueti na koju se pale auto-entuzijasti, nogometaši i manekenke. Dapače, već same brojke iz nekog razloga jako podsjećaju na nešto što bi Audi potpisao.
No ovdje govorimo ne govorimo o Audiju (barem ne direktno), već o još jednom predimenzioniranom glorificiranom karavanu čija svrha može biti jasna samo onima koji oko nje niti ne vode brigu.

Interijer je i dalje nalik kokpitu borbenog lovca.
Interijer je i dalje nalik kokpitu borbenog lovca.
foto: Lamborghini

Tehnologija je (naravno) sveprisutna. Od samog motora, koji izuzev ogromne snage i okretnog momenta (buraz) ima i mali milijun senzora, preko najnovije generacije ovjesa, elektro-hidrauličkog mjenjačkog sklopa s osam brzina, pa sve do sve sile opcija u domeni standardne i dodatne opreme. Zbog svega toga Lamborghini Urus već na papiru zvuči impresivno.
Dizajnom je riječ o automobilu koji stavom podsjeća na lunarni modul s teškim poremećajem osobnosti, te pršti agresijom sa svih strana i iz svih kuteva. No drugačije u smislu dizajna od Lamborghinija nismo ni očekivali, zar ne?! Pogotovo u smislu interijera koji dobrim dijelom i dalje inspiraciju vuče iz borbenih aviona, što je u sklopu nečega što se opisuje kao “Sports Utility Vehicle” nema baš pretjerano puno smisla.

Scena koju niti jedan vozač Urusa neće doživjeti.
Scena koju niti jedan vozač Urusa neće doživjeti.
foto: Lamborghini

Motor je spušten koliko je god to bilo moguće. Time je unaprijeđena stabilnost, snižen je centar gravitacije, te je zbog toga Urus već u teoriji pravi vozački stroj namijenjen performansama i kršenju zakonitosti fizike. U stanju je do stotke ubrzati za 3,6 sekundi, te nastaviti ubrzavati do nekih 305 kilometara na sat, što ga u tom dijelu priče poravnava s najbržim pravokutnikom na svijetu, odnosno s Bentleyevim modelom Bentayga (koji onako usput rečeno također većinski potpisuje Audi).
I da…Lamborghini je atraktivniji od Bentleya. Zanimljiviji je od Audijevog modela Q7 i BMW-ovog X5 zajedno, a u usporedbi s ostatkom konkurencije poput Porscheovog modela Cayenne, Mercedesove hrpetine SUV-modela, te s Lexusovih i Infinitijevih pokušaja „instantne prepoznatljivosti“ ispada barem stoput uvjerljivijim. No i dalje se radi o SUV-modelu koji izuzev „vrištim“ filozofije ne donosi ništa pretjerano novo izuzev nešto uglatijeg pristupa dizajnu velike i teške karoserije oplemenjene s hrpetinom konja.
Stoga Urus i dalje nije ništa posebno, već samo još jedna opcija unutar domene pretencioznih i (pre)skupih luksuznih automobila s grbom kakve smo do prije nekoliko godina nazivali terencima. Tim više što je riječ o automobilu kakav je idejno i u praksi sklepao Audi.

Još jedna scena koju niti jedan vozač Urusa neće doživjeti.
Još jedna scena koju niti jedan vozač Urusa neće doživjeti.
foto: Lamborghini

Cijelu priču oko ovog automobila (naravno) prati hrpetina poetski napisanog marketinškog štiva i vjerujte da bi se moglo citirati i secirati sve te navode do mile volje. Ali to se neće dogoditi, jer je nebitno. Uostalom, tko normalan u sklopu opisa jednog automobila želi slušati o reskim zvukovima violina pomiješanih s urlicima bijesnih bikova?
Nitko? Tako sam i mislio.
Nadalje bi se uz sve te poetične navode mogla navoditi i mala vojska opcija, stavki opreme i ostalih detalja koji ovaj automobil opisuju „naprednim“ i tehnološki izvrsnim“, ali ni to se neće dogoditi, jer je također nebitno.
Ono što je bitno reći svodi se na to da je Lamborghini s ovim modelom zakoračio u sferu unutar koje i ostatak proizvođača donedavno najposebnijih automobila na tržištu uporno prodaje ideju, a ne automobile. Proizvođača kojima su tržišni udjeli i ostale statistike toliko zamaglili pamet, da više nisu u stanju proizvesti pravi vozački automobil i time barem dijelom nagraditi auto-entuzijaste kojima je taj pojam već postao stran. Uostalom, ajmo ovako: Lamborghini Urus je u suštini terenac i već se u sklopu prezentacijskih fotografija takvim predstavlja. No kad se krene secirati popis opreme, vrlo je brzo uočljivo da Urus između ostalog ima i poseban električni sustav koji se bavi anuliranjem vibracija na volanu. Samim time je uz ostale sustave „pomoći“ koji vozača samo odvajaju od procesa vožnje ovaj sustav još jedna šaka u oko za sve one koji su ikada držali volan u rukama i u tome uživali. Pa sad vi meni recite tko je tu lud i koji to automobil s ikakvim terenskim aspiracijama u sklopu popisa tehnologije i opreme ima neku takvu glupost.
Zbog takvih detalja ovo zapravo doista nije Lamborghini, već samo Audi s uglatim detaljima, heksagonalnim usisima i nekoliko oznaka koje umjesto četiri preklopljena kruga imaju motiv bika.
To je sve što Lamborghini Urus u suštini zapravo predstavlja, ma koliko se proizvođač skupa s marketinškim agencijama trudio stvari opisati drugačijima.