Evo dokaza da baš svatko može proizvesti električni automobil

I to je jedan od razloga zašto električni automobil nije na našoj listi afiniteta…

Prikaz budućnosti koja nas očekuje...
Prikaz budućnosti koja nas očekuje…
foto: Automobili.hr

Danas kada mnoge zemlje vode više ili manje tihe ratove s motorima na kakve smo već stoljeće i sitno navikli, proizvođači automobila se sve više okreću prema struji.
S jedne je strane to sasvim u redu, jer struja ne zagađuje okoliš i pruža performanse bez ikakvih gubitaka zbog oktanskih vrijednosti, isparivanja goriva i sličnih detalja kakvi su unutar domene „klasičnih“ motora uvelike prisutni. Zatim je tu i krivulja snage koja se ponaša poput one kakvu ima npr. prekidač za svjetlo u kuhinji ili kupaonici – ili je uključen ili nije, tj. ili daje maksimalnu snagu, ili je ne daje uopće. Dakle električni automobili stvarno jesu budućnost, priznali mi to sebi ili ne.

Tesla i Fisker kao dokaz da je budućnost već počela.
Tesla i Fisker kao dokaz da je budućnost već počela.

U pravilu niti osobno nemam ništa protiv strujnih krugova unutar automobila. Ne smeta me ideja hrpetine baterija umjesto motora, a još me manje diraju ideje poput torque-vectoring sustava i sličnih detalja s kojima bi iskustvo vožnje moglo (ili bolje rečeno trebalo) biti još bolje i uvjerljivije.
S druge strane si ipak ne mogu pomoći, jer sve te baterije netko treba i proizvesti, a i realno gledano, one same po sebi nisu ni bezopasne, niti ekološki svjesne kako to mnogi pokušavaju objasniti. Stoga sva ta ekološki-nastrojena priča predstavlja tek puki marketinški trik i ne baš puno više od toga.
No ono što najviše smeta u cijeloj toj strujom-pogonjenoj priči jest hrpetina zagovaratelja iste, kojima je donedavno glavna okosnica popovanja bila u mobitelima čije baterije zrače, a sad ih odjednom ne smeta sjediti na baterijama i zračiti muda.
To pokazuje svu dvoličnost današnjeg svijeta, te uvelike ispremiješane kriterije kojima jednostavno nisam sklon.

No dosta o meni…ajmo malo o automobilima…

I Volkswagen ima svog konja na struju.
I Volkswagen ima svog konja na struju.
foto: Volkswagen

Iako u svijetu električnih automobila već ima rođenih zvijezda, te se tvrtke poput Tesle ističu same po sebi, realno gledano, električne automobile danas proizvode tvrtke koje s automobilima mogu i ne moraju imati veze. Stoga električni automobili definitivno zaobilaze ono polje auto-entuzijazma koje mi u sklopu ovog našeg malenog internetskog kutka posvećenog svijetu automobila uvelike zagovaramo.
Tijekom proteklih se mjeseci na karti uz već poznate gigante poput BMW-a, Volkswagena, Toyote, Nissana i hrpetine drugih pojavila i nekolicina proizvođača za koje nikada prije nismo čuli.

BYD e6 - automobil budućnosti?
BYD e6 – automobil budućnosti?
foto: Clean Technica

Npr., tu je FAW Group, odnosno Dongfeng, Hongqui, Jiefang i Besturn. Zatim imamo Lucid Motors, Lit Motors, BYD Auto, ElectraMeccanica, Faraday Future i još mnoge druge kojima su automobili donedavno bili apsolutno stran pojam, pa je slobodno zaključiti kako je struja na tržište dovela još oveći broj gladnih usta.
Naravno da sva ta gladna usta nisu orijentirana prema ponudi bilo čega posebnog i stvarnim ljubiteljima svijeta automobila neće ostati puno za voljeti. Ali lova okreće svijet, pa eto…drugačije nije bilo ni za očekivati.

John Dyson i plod njegovog rada.
John Dyson i plod njegovog rada.

Uglavnom, od prije nekoliko dana se i tvrtka Dyson odlučila priključiti tom električnom svijetu, te započeti razvoj svoje vizije automobila na struju.
I da…dobro ste pročitali… Dyson. Da…tvorci tzv. „cyclonic vacuum“ tehnologije, tj. ona tvrtka koja inače proizvodi usisivače.
Blago nama…

Eto...stvarno još samo trebaju kotači i kočnice.
Eto…stvarno još samo trebaju kotači i kočnice.
foto: Dyson

U nedavnom intervjuu za magazin Auto Express, John Dyson se kao glavna i odgovorna osoba na čelu tvrtke oglasio s ovim riječima: „Dolazak na tržište automobila je težak i trnovit put. Tehnologija je drugačija – baš kao i pristup i razrada iste.
Ulaganja su ogromna, ali se kroz godine nadamo povratu svih inicijalnih ulaganja u novu tehnologiju, odjele dizajna i sve ostale čiji ćemo rad i trud morati implementirati, kako bismo na tržištu postali prisutni u što je kraćem vremenskom roku“.
Dakle, striček John ima u planu ulaganje i zaradu, što je u svakom slučaju super i pohvalno, ali je istovremeno i sve.
Nema ni slova o performansama. Ne spominju se pojmovi poput voznih svojstava, vozačkog gušta i sličnih koje je donedavno bilo moguće iz svijeta automobila odstraniti tek motornom pilom. Stoga vrijedi zaključiti kako je i ova ideja zajedno s novim električnim automobilom sklepana isključivo zbog zarade i širenja dijapazona proizvoda marke čiji su proizvodi na tržištu već svima dosadili, te unutar čije je dosadašnje domene proizvodnje i prodaje konkurencije jednostavno previše.

Opasnost od elektro-šokova samo vreba...
Opasnost od elektro-šokova samo vreba…

Mislim, ako ćemo realno, stvarno je smiješno da umjesto o rekordnim brzinama ili G-silama u današnje vrijeme čitamo (i nažalost pišemo) o tvrtkama koje kao nišu vlastite egzistencije imaju usisivače, brijače aparate i slične električne naprave, no takvo je vrijeme jednostavno stiglo i iskreno se pitam što će biti dalje.
Možda ćemo svi zajedno uskoro spajati infotainment-sustave s vibratorima, ili pak kupovati električne automobile od lateksa u nekom od obližnjih seks-shopova. Bi li to ikoga zapravo istinski začudilo?
Nas ovdje ne bi, jer smo iz dana u dan sve više svjesni da se svijet automobila preokrenuo i da zapravo ispada kuplerajem koji svi mi itekako skupo plaćamo, dok se legislature pojedinih zemalja ponašaju poput makroa.
I zato ovu vijest smatram tek još jednim čavlom u lijesu auto-industrije kakvu smo donedavno gledali sasvim drugačijim očima.
A to je stvarno tužno.

Diviti se ili se čudom čuditi - pitanje je sad.
Diviti se ili se čudom čuditi – pitanje je sad.