Subaru – 20 milijuna razloga za slavlje

Iako masa ljudi za tvrtku Subaru zna samo kroz kontekst modela Impreza, priča oko ove tvrtke puno je kompleksnija i dugovječnija. Samim time mislim da je vrijedno i spomenuti barem dio…


Iako povijest ove marke seže nekoliko desetljeća prije proizvodnje prvog automobila, Chikuhei Nakajima i Aircraft Research Laboratory iz kojeg je 1932. godine nastala kompanija Nakajima Aircraft Company za istu i nisu presudni, te je taj dio povijesti ove slavne marke zapravo dovoljno samo spomenuti.
Ono što pak jest bitno svodi se na daljnji razvoj priče o japanskom proizvođaču automobila koji je trenutno na 26. mjestu po veličini u svijetu.
Dakle godina je 1953., predsjednik tada novonastale kompanije Fuji Heavy Industries zove se malo smiješno za naše pojmove, odnosno Kenji Kita, a ideologija tvrtke s aviona naglo skreće prema proizvodnji automobila.
Početkom 1954. godine ta proizvodnja i kreće predstavljanjem modela 1500, koji se na tržištu pojavljuje pod novo-izmišljenim nazivom Subaru.


Iako je sam naziv tvrtke nešto što je Kitasanu bilo „srcu drago“, te na japanskom zapravo znači sazviježđe sa šest zvijezda izvan granica Japana poznatije kao Plejade, prvi je model ove tvrtke bio sve samo ne zvijezda, jer ih je pod kodnim nazivom P1 proizvedeno samo dvadesetak. No uskoro za Subaru ipak kreću bolji dani i početak povijesti koja se nastavlja i u današnje vrijeme.


Naime, 1958. je od strane tvrtke Subaru proizveden jedan od najmanjih automobila svih vremena pod nazivom 360. To je u pravilu bio automobil koji je savršeno odgovarao tadašnjim pravilima vezanim uz tzv. „Kei“ automobile, a sa svojih 0,35-litarskim V2 motorom bio je sve samo ne oličenje brzine. No to svejedno nije značilo kratku proizvodnju i nezainteresiranost japanskog tržišta, jer je upravo Subaru 360 u Japanu sa svojih preko 390,000 prodanih primjeraka jedan od najprodavanijih modela svih vremena.
Sama proizvodnja ovog 2,9-metarskog i tek nešto više od 400 kg teškog mikro-automobila trajala je punih 13 godina, no u japanskoj automobilskoj povijesti Subaru 360 postao je jedan od legendarnih modela koje ljudi i dan-danas obožavaju.


Tijekom godina, Subaru je na globalno tržište automobila ponudio nekolicinu modela, no Sambar, 1000, R-2, Rex, Leone i BRAT nisu požnjeli ne znam ni sam koliko uspjeha ni u Japanu ni izvan njegovih granica, te se činilo kako za Subaru ipak nema puno mjesta u sklopu užurbanih vremena i fascinacije na četiri kotača koja je tih godina itekako tresla svijet.
Tijekom osamdesetih uz maleni Justy možda je najzanimljiviji model ove marke bio pomalo futuristički Alcyone (odnosno XT, kako se model nazivao na europskom tržištu), no ni za taj model nije bilo baš pretjerano puno interesa. No kada se 1989. godine na tržištu pojavila prva generacija modela Legacy, te je isti u verziji RS Turbo započeo pohod na svjetsko prvenstvo u Rallyu, stvari se za Subaru ipak počinju mijenjati nabolje.


Iako je tijekom 1990. godine zabilježen pokoji dobar plasman za Legacy, prava priča tek se zakuhavala, jer 1992. godine Rally-legenda Ari Vatanen i u to vrijeme relativno nepoznati škotski vozač pod imenom Colin McRae ostvaruju nekoliko drugih i trećih mjesta, te malo po malo pokazuju pravi potencijal Legacya.
No Subaru Legacy imao je jedan veliki problem, a taj se nazivao Mitsubishi Galant VR-4, te je slovio kao najveći konkurent ovom itekako dokazano dobrom automobilu, te se po tom pitanju trebalo nešto napraviti.
Rješenje je pronašao David Garraway, tj. tadašnji šef tvrtke ProDrive koja je bila zadužena za pripremanje Subaruovih Rally-bolida za natjecanja, koji je pošto-poto u svijet Rallya htio gurnuti nešto kompaktniji model, odnosno Imprezu, no to se dogodilo 1993. godine i to tek potkraj sezone.
Naime, nakon osmog Rallya sezone koji se održavao na šljunčanim podlogama novozelandskog Rallya, Colin McRae je iza sebe uspio zadržati Ford Escort RS Cosworth s Francoisom Delecourom za volanom, te ugrabiti prvo mjesto u ukupnom poretku. Taj je rezultat Subaru Legacy obilježio kao iznimno kompetitivan Rally-automobil, a s druge je strane kroz tu pobjedu dato zeleno svjetlo za Imprezu.


U današnje vrijeme je upravo Impreza praktički sinonim za Subaru, jer Colin McRae i iz aviona prepoznatljiv plavi automobil sa žutim brojkama "555" ispisanim na boku jednostavno su obilježili noviju povijest u smislu Rallya, te samim time tisućama entuzijasta i zaljubljenika u Turbo-motore i pogon na sva četiri kotača dali predmet obožavanja.
Da, Impreza je jedan od onih automobila koje ili volite ili mrzite, no koju god stranu odabrali, to je jedan od onih automobila koje cijenite zbog onog što jest – glasan i sposoban automobil koji je lako voziti čak i na granici kompletnog idiotizma za volanom. I ako bih baš morao u najkraćim crtama opisati Imprezu, rekao bih da je to automobil koji je i od osobe bez ikakvog interesa prema svijetu brzina u stanju napraviti auto-entuzijasta, jer suptilnu vulgarnost u kombinaciji s vrhunskom tehnologijom i karakterom trkaćeg automobila jednostavno nije moguće ignorirati.
Stoga nimalo ne čudi da je u današnje vrijeme Subaru Impreza jedan od najcjenjenijih automobila svih vremena.


Devedesete su godine za Subaru značile apsolutan uspjeh i etabliranje legende u svijetu Rallya, no tu nikako nisu stali apetiti ove tvrtke koja je početkom istog desetljeća čak pokušala ostaviti traga u sklopu Formule 1.
Naime, početkom 1990. godine, Subaru je otkupio većinski dio talijanskog tima Coloni, te je sa svojim 12-cilindarskim Boxer-motorom ubačenim u Coloni 3B pokušao ostvariti zamjetnije rezultate i u sklopu najvećeg oktanskog cirkusa na svijetu, no s obzirom na preveliku težinu bolida i slabašan motor, u tom se segmentu utrkivanja nije napravilo ništa vrijedno spomena. No zato je količina zaljubljenika u ovu marku kroz svijet Rallya iz dana u dan sve više i više rasla, te se oko Impreze stvarao kult.


Doduše, koliko god da je Subaru s Imprezom itekako napisao stranice i stranice trkaće povijesti, u stvarnom svijetu i daleko od staza posutim šljunkom, Subaru je iz godine u godinu sve više gubio identitet. Zapravo izuzev modela Forester, Subaru je ili kopirao dizajne nekih drugih proizvođača automobila ili je jednostavno u obliku vlastitih dizajna proizvodio modele koji su dizajnom plašili malu djecu. Uostalom, samo pogledajte kako izgleda Subaru Tribeca i sve će vam biti jasno.
Čak je i Impreza izgubila sve poveznice sa samom sobom, jer je u obliku predzadnje generacije prvo izgledala katastrofalno loše bez „guzice“, a zatim su dizajneri ispravili tu nepravdu i napravili je po uzoru na Hyundai, što je također bio itekako velik promašaj.
Samim time Subaru u današnje vrijeme izgleda kao da se na neki način „traži“, jer vremena u kojima je Impreza postala legendarnim modelom danas su samo slova na papiru i tek pokoje prisjećanje na zlatna vremena za ovu tvrtku. U sklopu današnjeg svijeta automobila, Subaru je čak odlučio okrenuti jednu kompletno novu stranicu i na neki način se odmaknuti od Impreze, te je u maniri takvog načina razmišljanja uz model BRZ koji je nastao u kolaboraciji s Toyotom, nedavno predstavljen i model WRX.


O tom modelu nema se više što puno za reći, jer osim što je u svijet automobila današnjice WRX ušao na velika vrata, istovremeno je ispao i kao blago razočaranje, jer u svojoj najjačoj izvedbi koji je za tržište pripremila tvrtka STi, dotični model zapravo izgleda poput svog glavnog konkurenta uobličenog u Mitsubishi Lancer Evolution X, što za Subaru nikako nije plus.
No gledano kroz prizmu tehnologije i sudeći po prvim testovima modela WRX STi, geni legendarne Impreze ni približno nisu iščezli, tako da se zapravo dobrim dijelom Subaru nimalo nije promijenio.
Tome svjedoče i brojke, jer je upravo prije nekoliko dana iz tvornice Subaru na svijet došao 20-milijunti automobil, što ovu tvrtku svrstava na 26. mjesto ljestvice najuspješnijih proizvođača automobila na svijetu.


Uglavnom, voljeli Subaru ili ne, činjenica da se u smislu te tvrtke radi o jednom od najzanimljivijih proizvođača automobila svih vremena definitivno stoji, jer ako već ništa drugo, Impreza će uvijek biti asocijacija na jedan od najuspješnijih pokušaja prenamjene trkaćeg automobila za cestovnu upotrebu, dok će sva sila nagrada, pehara i horde entuzijasta usmjerenih upravo prema ovom proizvođaču automobila pomoći da ova slavna i uspješna tvrtka ostane među nama još dugo vremena.
Doista se nadam da će biti tako, jer mi se čini da bez tvrtke Subaru svijet automobila u smislu brzine i čistog vozačkog gušte više jednostavno ne bi bio isti.


TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Edmunds.com, RideHomeHappy.com, AutoBlog.com, SuperCars.net i Google Images